26 oktober 2007 - Isad jord och färre arkitekter

Konsertrecension

Band:
Iced Earth
Support: Annihilator och Turisas
Tid och plats: 25 oktober, Tyrol

image53
Inledning - Tyrol, en stämningshöjare!
Woho!

Under hela kvällen och början av natten igår vistades jag på härliga Tyrol vilken syns innanför Gröna Lunds grindar. Det skulle visa sig att denna lokal slår Fryshuset i hästlängder vad det gäller stämning, åtminstone i sammanhang med den här musiken


Efter att ha besökt det, till synes, kalla huset i flera år av kyla för den mindre lockande inredningen vilket snarare för tankarna till en tråkig lagerlokal istället för en konsertarena, var det dags med lite omväxling. Nej, tacka vetja Tyrol på Gröna Lund!

En stor, röd och väldoftande ros inleder alltså dagens inlägg. Flera rosbuketter kommer att delas ut tids nog, allt med textradernas gång, jag lovar.

Det var alltså dags att äntligen få se ett av de band man länge placerat bland de främsta på ens lista vad det gäller bra musik. Iced Earth hette huvudakten och de normalt sett mindre kända banden vilka brukar agera öppningsakt i form av förband stavas Turisas och Annihilator. De sistnämnda må ha tillhört ett av de, om än, mindre banden inom subgenren thrash metal. Nu är de tillräckligt små för att kunna axla uppgiften som support till den stora showen.

--------------------------------------------

image54
Turisas - aningen klyschig show men ack så underhållande!
Det var dock inte de nämnda utplånarna som startade denna kväll. Turisas, hette dessa grabbar vilka inledde med en pompös och storslagen musik. Detta gjordes iklädda i olika varghudar samt andra pälsbärande föremål. Vackert, tänkte jag och begav mig bort från den plats jag funnit tillsammans med sällskapet i anslutande servering. Sån här musik ska nog helst synas från nära håll, tänkte jag, då jag, dagen till ära, inte valt att ta med mig de glasögon jag ser så skarpt i. Det skulle visa sig att de grabbar jag såg från avstånd med värdelösa ögon visade sig vara en mindre, den resterande mannen på dragspel var en kvinnlig sådan.

Efter en episk upplevelse i en inte allt för fylld lokal är det med höga förväntningar jag beger mig till toaletten, inte för själva besöket där utan mera för Annihilator som skulle skådas efter denna vistelse.

--------------------------------------------

image55
Annihilator - har jag hört det förrut?
Tillbaka på golvet framme vid scenen lyckas jag tränga mig fram bland de nytillkommna och förmodligen de främsta Annihilator-fansen. Ljudnivån är något högre bland människorna i täten och de ljublas friskt när bandet drar in på scenen. Visst hördes det ett och annat rop från undertecknads strupe, detta mera av anledning att värma upp sig inför kvällens höjdpunkt.

Grabbarna bjuder på en thrash metal-show som jag inte vill säga var något utöver det vanliga. Jag råkar inte vara ett inlyssnat fan till just detta bandet och diggade i stort sett bara deras entusiastiske sångare tillika gitarrist med hjälp av en röd sådan. Något irriterad blev jag på en circle pit, av de mindre slaget, som bildades i mitten av publiken. Inget fel mot detta, bara jag slipper deltaga. Det som störde mig var dock en av dessa deltagares välvilja i att upprepande gånger trampa en på ens högra stortå. Musiken då? Den har jag hört förrut...

--------------------------------------------

image56
Iced Earth - vackert, förbannat vackert!
Tiden var inne för Iced Earth att visa sig för första gången inför mig i publiken. Detta gjordes med det aningen annorlunda intro från deras nya platta. Medlemmarna kom in, en efter en. Självklart är det sångaren Ripper Owens hedersuppdrag att avsluta detta intågande av deltagarna i bandet.

Fortsatta kanonlåtar vilka är utspridda över hela deras 17-åriga karriär. Dessutom visar sig sångaren vara en riktigt tuffing till frontman och visar sig fylla den stora roll han krävs att göra.

Fina minnen gällande gitarrposande från bandets ledare John Schaffer ville tyvärr inte fastna på ens megapixelfattiga mobilkamera. Något jag velat ha då detta visades ofta.

I andra ledet röjer man lätt och till följd av detta har jag idag, dagen efter, begåvats med en smärre öm nacke samt en hes röst. Den perfekta dagen-efter-känslan och beviset på att föregående spelning var mer än lyckad!

--------------------------------------------

Avslutande dagen på en uppskattad praktik
Visst ja, det har även varit den 26 oktober också. Denna dag spenderades med ett trött huvud och en mindre pratvänlig röst på min praktikplats. Ett ställe jag uppskattar att ha besökt hela denna vecka och det är helt klart den praktikplats jag gillat mest av de jag studerat arbetslivet på. En stor uppmuntran av alla anställda har gett mig ett självförtroende att spinna vidare på mina planer gällande studerande inom detta ämne.



Danne Andersson - konserter i all ära, men någon gång måste jag få vila lite...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0