14 oktober 2007 - Angående SL:s obekväma priser

         

Det oerhört smidiga systemet
med 10-kronorsbiljetter och att åka obegränsat för inom en timma, slopades i och med regeringsskiftet för ett år sedan. Den fruktade "bussremsan" var då åter i handen på den intet ont anade stockholmaren. Räknar man noggrant på denna förändring kommer man fram till att den tidigare perioden med biljetterna för ynka 10 kronor var snäppet bättre. Detta lönade sig och det var så lätt att ta sig in till stan. Nu är det zoner som gäller och ju fler sådana man ska resa igenom, desto större blir utrymmena mellan stämplarna på remsan. Många vaknade och reagerade, nu var bilen det alternativ som blev att föredra och det billigaste sättet att ta sig in till stan på. Underbart är kort, sägs det. Trängselskatten var tillbaka efter det, enligt många, lyckade testet för ett tag sedan. Det senare klagomålet går att leva med. Men då är det inte sagt att man ska acceptera höjningen av priserna i kollektivtrafiken. Därför vill jag att det återigen ska bli billigt att åka med SL!


Ett självklart argument för att detta ska genomföras är helt enkelt att fler kommer att åka med kollektivtrafiken. Detta är självklart eftersom människor utnyttjar det som är billigt och bra. Folk som åker regelbundet med buss eller tåg inom Stockholms Län får dessutom det lite tätare mellan sedlarna och de mindre användbara enkronorna kommer att skramla friskt i deras plånböcker.


Det bär dock emot mig en aning att nämna min andra åsikt om varför priserna ska sänkas då undertecknad ofta försöker motverka att använda allt för många klyschor i sitt skrivande. I dessa tider snackas det nämligen febrilt om vad man kan göra åt vår mindre bra miljö. Och vad kan då vara bättre än att sänka priset på att åka med kollektivtrafiken? Fler folk åker då mindre i bil vilket gynnar miljön väldigt mycket.


En avslutande anledning till min vilja är att det kommer att öka samhörigheten bland människorna - det blir bättre socialt. Precis som det nämnts tidigare i denna artikel om att folk kommer att åka kollektivt mera följer då denna konsekvens. Istället för att sitta hemma och låta fördomar och andra onda tankar om människor växa fram kommer man nu lättare ut i samhället och får se hur verkligheten egentligen ser ut. Gemenskapen förstärks då de flesta människor gör samma sak.


Ovannämnda anledning till varför bilåkandet minskat bland Svensson kan dock vara kvar. De som nödvändigtvis ska använda sin sprillans nya Lexus att åka med fram och tillbaka på Lidingöbron ser det mera som ett ypperligt tillfälle att rensa lite bland hundralapparna (ironiskt nog kostar det även pengar att åka ifrån stan). Därmed är det inte sagt att det även ska vara dyrt att åka kommunalt!



Danne Andersson - vädret har förändrats och regnet har istället besudlat oktober...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0