10 januari - Demonstration för fred

8 000 människor var på plats. Ropen ekade. Mellan de omringande betongfasaderna, på marken av samma kaliber, stod denna enorma skara. Alla med samma vilja. Alla med samma tankar. Alla var överens om att massakern i Gaza måste upphöra. Nu.

Sakkunniga, anhöriga och politiska företrädare samsades om talarstolen. Frontfigurerna riktade sig främst till den israeliska styrelsen men även mot något som aldrig borde vara rättfärdigat i en värld som denna.

Förutom den klarblå skyn syntes inte röken av en enda kandidat med samma innanmäte. Carl Bildt, som utlöpt vaga och fega kommentarer om Israels dödande, var inte där. Några av ledarna för regeringens trettioåtta partier kunde inte heller förmå sig att visa sitt eventuella stöd. Inte ens Fredrik Reinfeldt visades upp. Det är klart. Varför bryta mot sin uppfattning?

Representanter från samtliga oppositionspartier närvarade dock. Röda som gröna. Enade. Tillfällighet? Nej.

I luften vajade fanorna i takt med bönerna och viljan av att skapa fred. Bortsett från Palestinas egen flagga kryllade folkhavet av rödfärgade sådana samt stora plakat i samma färger. Det står klart för vilka som står på fredens sida. Det står klart för vilka som är emot ond bråd död. Det har det alltid varit.

Nu är det upp till FN, EU, presidenter, ministrar, regeringar och riksdagar att agera. Folket har sagt sitt.

Mord är historia. Liv är framtiden.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det där är väl ändå att dra det hela lite väl långt? Ingen vettig människa förespråkar krig, oavsett vilken politisk ideologi man bekänner sig till. Visst kan man ifrågasätta att högerblocket inte infann sig, men att påstå att de inte värnar om freden är absurt.

2009-01-11 @ 00:24:48
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: Danne

Johanna: Nej då. Däremot är du lite ute och cyklar.



Många blundar för det israeliska våldet och ser det som en rättfärdigande agering. Uttalanden som "Israel har rätt att försvara sig" har ekat i både landets egna riksdag bort till USAs allra heligaste rum. Otippat?



Syns de svenska politikerna inte så finns de inte för det svenska folket. Därav ignorerar de massakern.

2009-01-11 @ 00:31:09
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ute och cyklar skulle jag nog inte vilja säga att jag är.



"Det står klart för vilka som står på fredens sida. Det står klart för vilka som är emot ond bråd död. Det har det alltid varit."



Det låter som att du antyder att det bara är de röda som står upp för freden.

2009-01-11 @ 00:34:01
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: Danne

Johanna: Ja. Att döma av initiativtagarna, talarna, organisationerna, partierna, ungdomsförbunden och folket på plats kan jag dra den slutsatsen.

2009-01-11 @ 00:51:18
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: erik i klassen

Israel och Paltestina. Samma skit samma färg!

I evigheter har dom bombat varandra, ända skillnaden är att när Palestina skjuter en hemmagjord missil över Israel så svara dom med toppmorderna attackhelikoptrar.

Dock måste man komma ihåg att det var judar som efter andra världskriget fick den landbiten att leva på. Klantigt att de fick en bit land som redan var bebodd av ett annat folk, men hur som helst, det ligger inrotat i deras huvuden att försvara sig, herre gud judar har blivit förföljda i över 2000 år jag förstår att dom är arga. Men i den här konflikten finns det ingen ond eller god. Om Palestina hade de vapen som Israel har så hade dem gjort exakt samma skit som Israel gör mot dem. Därför demonstrerar jag inte mot denna konflikt!



Lite ironiskt dock, "mord är historia, liv är framtiden"

Du förespråkar revolution? (;

2009-01-11 @ 15:27:14
Postat av: Buddha

Håller med Johanna, du generaliserar för mycket.



Ok, ingen av alliansens partier var på demostrationen i lördags, visst det kan du påpeka.



Men du kan inte säga att de blåa partierna alltid varit för krig, skärp dig. Du ska inte behöva ljuga för att platta till alliansen!



("Erik i klassen": snygga slutord ;)

2009-01-11 @ 16:34:33
Postat av: Danne

Erik: Jag väljer att demonstrera emot våld och krig som sådant. Att demonstrativt vara tyst ser jag som en ignorant handling. Men visst.



Jag skiter fullständigt i vilken part som började. Krig är idioti oavsett innehavare till våldet. Människor dör.



Just nu är det Israel som bedriver ett helvete på annans mark, mer än normalt. Dessutom har de enorma regler och lagar om gränserna för muslimernas områden i Gaza och Västbanken. Just nu är det Israel som dödar frihet.



Jag vill även förtydliga att jag tycker Hamas har fått för stort inflytande och dessutom råkat bli det forna Palestinas företrädare. Så ser jag inte på saken. Invånarna och de anhöriga människorna är Palestina. De lider av att Hamas vägrar ge upp våldet mot grannen.



Jag förespråkar en annan samhällsgrund, ja? Att stödja något sådant kallar jag att vara revolutionär just för att man stödjer något helt annat än det som råder. Betyder det att jag förespråkar mord? Aldrig. Jag tror inte på att problem löses genom att döda motståndaren. Har aldrig påstått det. Tyckte jag klargjorde det i ett föregående inlägg där kommentarerna blev allt för många och texterna för långa.



Buddah: Det är nödvändigt att generalisera för att ens väcka åsikter runt om på ett sömnigt internet med slarviga läsare. Annars är det inte roligt att att skriva eller läsa för att väcka uppmärksamhet.



Med tråkig/lam och för långa texter följer noll reaktioner.



Var medveten.

2009-01-11 @ 18:32:15
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Buddha

Danne: Visst kan man generalisera till en viss gräns, men inte så att generaliseringarna blir direkta lögner. Det vinner du inte anhängare till någon revolution på, det enda reaktionerna du skapar är större misstro och ökade fördomar emot din politiska åsikt.



Återigen, du kan skapa reaktioner utan att ljuga/generalisera. Tro på dig själv.

2009-01-11 @ 18:55:11
Postat av: Danne

Buddha: Vad jag skrev tycker jag inte kan betraktas som någon lögn. Har jag jag inte hört några uttalanden så vet jag inte hur de tycker.



Jag skrev det just för att det gör mig så arg att det är så pass tyst i Sveriges regering. Jag kräver mer än bara tystnad. Jag vill få dom att säga något. Men jag hör inget.



...Därav min generalisering.



Jag har alltid antagit att folk är medvetna om mina förekommande, antagligen alldeles för mycket, överdrivna texter. Annars har jag misslyckats.

2009-01-11 @ 19:14:55
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tack för att du backar upp mig, Tony! Och jag håller med om allt du har sagt. Kloka ord.

2009-01-11 @ 22:44:49
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: Buddha

aah.. kändes ändå som att generaliseringen att



"Det står klart för vilka som är emot ond bråd död. Det har det alltid varit."



den var över gränsen.. och det var den delen som jag reagerade på. Men visst kan jag förstå dig att du vill att regeringen iaf säger någonting!

Men det räcker så, du behöver inte börja gå på om vilka som genom historien alltid varit för fred osv.

2009-01-11 @ 22:50:32
Postat av: Johannes

Måste faktiskt ställa mig på Dannes sida här, visst det är möjligt att han generaliserade lite väl mycket men det är ändå ett faktum att vi inom Vänstern gått ut redan från början och fördömt Israels agerande medans högern varit väldigt, väldigt försiktig som Carl Bildt tex sen har vi ju några låtsas liberala galningar som Fredrik Malm och Fredrik Federley mfl som absolut inte verkar ha något imot Israels agerande. Jag vill inte gå så långt att säga att "alla" höger människor förespråkar krig och liknande men jag har ärligt talat inte sett eller hört någon från höger sidan gått ut och fördömt det fullständigt, bara Carl Bildts velande som mer kan ses som förvirring än ett fördömande men han är väl å andra sidan så nära man kan komma... Riktigt tråkigt faktiskt!



Skulle med glädje och öppna armar välkomna en "liberal" (ja en riktig sådan ingen fejk som Federley om det finns någon sådan vill säga) som satte ner foten mot tex Israels agerande men det är väl att hoppas på för mkt. I för sej nu när jag tänker efter så har jag för mig att jag läste CUF ordförande Magnus Andersson fördöma det hela eller ja så långt man kan komma från höger håll. En person är bättre än ingen alls sägs det ju!

2009-01-12 @ 17:36:26
URL: http://hannes2.blogg.se/
Postat av: Johanna

Nu låter det som att jag har gått med i din fanclub, men du säger precis det som jag inte orkade formulera.

2009-01-12 @ 19:13:05
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: erik i klassen

Varför demonstrerar inte Vänstern mot folkmorden på kurder i Turkiet, eller de hemskheter som äger rum i Afrika då?

2009-01-14 @ 17:17:02
Postat av: Danne

Erik: Det gör de. När något väl urartar är de där med plakaten.



Vänstern har väldigt tydliga åsikter om hur människor med ett kurdiskt ursprung behandlas i Turkiet med omnjed. Har alltid hört att de talar ont om deras särbehandling.



Vad gäller den skitstora kontinenten Afrika, med en mängd olika katastrofer och sociala problem, kan jag inte svara för hur ett parti ställer sig i frågan.



Jag skulle inte tro att odemokratiska länder, diktaturer, massaker och övrig svält skulle ligga Vänsterpartiet varmt om hjärtat, om man säger så.

2009-01-14 @ 19:32:40
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: erik i klassen

Det stämmer säkert, det hela känns bara så mainstream, eller vad man ska säga, ungefär som att det endast är närhetsprincipen som säger åt folk avv demonstrera mot Israel. Alla andra händelser får inte lika stor plats i media etc.

2009-01-15 @ 20:06:52
Postat av: Jocke

"Jag vill inte gå så långt att säga att "alla" höger människor förespråkar krig och liknande men jag har ärligt talat inte sett eller hört någon från höger sidan gått ut och fördömt det fullständigt"





Hej, är bara tvungen att hoppa in här.



Jag har inga exakta siffror men kommunister eller vänsteraktivister eller vad ni nu kallar er, hur många är ni? Ni är väl hur som helst kända revolutionärer? Ni vill totalt ändra dagens politik till eran, no? Vi slår fast att ni är revolutionärer. Den "höger människan", du pratar om har betydligt fler anhängare än er, hundratusentals säkert, och det är just därför de är försiktiga med att uttala sig, att värdera situationen och överväga sin ståndpunkt, dvs. de vill veta vad svenska folket tycker innan de handlar. Det är det politik handlar om. Om de säger fel, hur stor chans är det att de blir omvalda? 0%. Just för att det är en sån stor fråga.



Min slutsats är alltså att vänsteraktivister och mer revolutionära grupper har råd att göra bort sig, inte ett storpolitiskt parti.

Missförstå mig inte nu bara, jag säger inte att vänstern har gjort bort sig, men jag säger att de har råd att göra det.

2009-01-16 @ 19:00:19
Postat av: Johannes

Jocke// Kan väl ifs köpa din teori men jag tycker fortfarande att det bara krävs sunt förnuft för att se Israels stora del men oxå Hamas del för dem är såklart inte oskyldiga. Och det tyder väl mer på inkompetens ifall de aldrig kan sätta ner foten och ge klara besked för nu har de ändå kunnat "överväga" ett tag. Men visst somsagt, de kanske är osäkra på vad folket tycker fast jag tror (utan att veta såklart) att de flesta av svenska folket ser Israel som den största parten i det här.

2009-01-17 @ 12:44:15
URL: http://hannes2.blogg.se/
Postat av: erik i klassen

Jag håller med jocke, Den svenska regeringen måste snacka ihop sig med sig själva, samt övriga EU.

Johannes, du menar alltså att det är lika mycket Hamas fel som det är Israels fel att det är krig, men du demonstrerar mot Israel?

2009-01-17 @ 17:17:54
Postat av: Jocke

Men det jag inte förstår är att ni sitter här och fördömer Israel och deras ageranden, men när det från början var FN (främst Storbritannien som hade lovat judarna en egen stat för deras stöd under WW2), som gav judarna en egen plats i världen. Problemet är då att det redan bodde folk där.

Det är som att FN skulle säga att alla zigenare skulle få Sverige. Hur skulle du reagera? Klart man blir förbannad. Jag skulle antagligen personligen leda en egen terrororganisation om det blev så.. Vilken rätt har FN att ge bort land till ett annat folk när det redan bort folk där?



Israel försvarar det som de tycker är deras sedan 5000 år tillbaka. För att förstå deras ageranden måste man förstå deras historia. Medans palestinierna försvarar deras "hemland" aswell. Enligt mig kan man inte fördöma någon utav dem. Jag skyller på västvärlden.



Skillnaden är att Israel har "the big guns", medans palestinierna inte har råd, så de kastar gatustenar. Nej inte riktigt men du förstår vad jag menar. Båda är lika delaktiga enligt mig. Detta är en konflikt som aldrig kommer att lösas.

2009-01-17 @ 17:25:05
Postat av: Johannes

erik i klassen// Nej det jag skrev var att Israel har det största ansvaret men självklart har Hamas en del oxå. De var så jag menade iaf, ingeting annat.



Jocke// Ja självklart kan man diskutera om det var rätt eller fel. Men de tar väl knappat bort Israels ansvar, de följer inte ens "krigets regler". Dem bombar ju inte direkt bara mot trupper (skulle såklart vara en helt annan sak då) utan mot FN byggnader, sjukhus osv, till råga på allt anävnder Israel förbjudna stridsmedel. Dessutom säger det väl de mesta att "bara" ett 40 tal Israeler dött medans över 1000 palestiner dött så vilka haft den största delen i den här konflikten?



Jag är ledsen men jag kan trots att de försvarar något som borde vara deras och dess historia inte förstå när det dödat över 346 barn (enligt aftonbladet), de må ge ökad förståelse men jag kan trots det inte i min vildaste fantasi förstå det. Och bara det att Israel skjuter mot något som inte kan försvara sig i princip är desto vidrigare. Det är möjligt att detta inte går att lösa men man kan ju iaf försöka. Israel måste omgående sluta med sina attacker medans Hamas måste sluta med sina raketer (som visserligen inte är så mkt i jämförelse med Israel, än dock provocerande coh idiotiskt) sen hur svårt de än kan bli någon slags dialog kanske kan uppnås så kanske detta sjuka dödande kan sluta.

2009-01-17 @ 20:02:52
URL: http://hannes2.blogg.se/
Postat av: Jocke

Nej självklart tar det inte bort deras ansvar.

Men vet inte i vilken utsträckning du har läst om judarna.. Det började med att egypterna erövrade deras rike och tog dem som slavar, därefter flydde de (moses blabla), tog tillbaka jerusalem, sen kom babylonierna och erövrade dem. Sen kom romarna.. efter flera blodiga uppror så slaktades sjukt många judar (några hundratusen).. Så de fördrevs i alla riktningar. I europa blev de ständigt anklagna för häxerier och blev ofta helt oskyldigt slaktade av uppretade folkmassor (som kyrkan och påven för övrigt fördömde). De bodde i ghetton ihoptryckta i små stadsdelar. Sen flydde många till USA där de fick det lite bättre. Sen kom WW2 och resten vet du. Hela deras historia har präglats av våld och rasism så det är inte svårt att förstå varför de agerar som de gör. Nu tänker du säkert "Aa men det här var skitlänge sen, hur kan du dra paraleller med nutiden?". Vilket är en bra fråga. Tänk dig att Svenskar har vart i samma sits. Du skulle nog också slåss med fanatisk glöd för landet gud hade gett dig.



Samma sak med deras religion. Det står i deras heliga bok (Torah), att de har fått det här landet av självaste gud! Det står även att de är "det utvalda folket". Vilket betyder att de ska vara ett föredöme för alla andra människor världen över. Du vet att kristendomen har 10 budord. De har 613..



Alltså, deras religion är deras vardag, de är så hängivna att vi inte ens kan föreställa oss. De lever i en helt egen värld. Vilka är araberna att bo i landet de fått av gud?



Att du pratar om dialog tycker jag är lite lustigt, inget illa menat men, en terrororganisation och ett fanatiskt folk? Skulle vara intressant att se ;)



Min poäng är iallafall fortfarande samma sak, kan man historien så kan man framtiden. De skulle göra vad som än krävs för att få tillbaka sitt land.

Att de bombade FN skolan tror jag var ett budskap till Hamas. "Var ni än gömmer er, så får vi tag i er". Båda parter skiter fullständigt i vad omvärlden tycker. Det är deras land.



Detta är dock bara mina tankar och hypoteser.

Man växer genom att argumentera! :)

2009-01-17 @ 23:54:26
Postat av: Johannes

Haha menade nog mer medling då, kanske inte diskussion face to face=). Men jag håller med dig, att veta upprinnelsen till det dvs historien ger en ökad insyn till nutiden och ger en ökad förståelse sen kan man såklart tycka vad man vill om deras fantatiska religion osv men det är en annan femma och visst, deras fanatism som vi inte har en aning om ger oxå en helt annan vinkling.



Hur som helst, de ger en ökad förståelse men är somsagt knappast någon ursäkt till Israels sjuka agerande gentimot palestinerna och Hamas del i det hela.



Ja det gör man verkligen, tack för en givande diskussion måste jag säga ifall du inte vill fördjupa den ytterligare? Du får ursäkta eventuella stavningsfel osv då det är sent och jag skriver nästan i nattmössan:P Sov gott!

2009-01-18 @ 00:43:08
URL: http://hannes2.blogg.se/
Postat av: Jocke

Nej nu är det så illa att det nästan blir spam hehe.

Verkar inte som att jag kan få över dig till min sida, så jag ger upp nu tror jag, haha.

Men tack för en givande diskussion. We will probably meet again!

2009-01-19 @ 13:56:54
Postat av: Mona

Måste bara säga att det erik och dan pratade om varför detta får så mycket uppmärksamhet i media osv. är endast pga oljan, annars skulle alla skita i vad som händer där lika mycket som i de små länderna i asien och afrika.

2009-01-19 @ 21:39:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0