27 oktober - Hypokriten om skolans tvåstatslösning

Det har snackats i vår television en hel del om friskolornas överväldigande och växande imperium i ett tätbevuxet Sverige på sistone. Självklart finns det fördelar likaså minst lika många nackdelar av att låta privata företag få drivas i undervisningssyfte hos våra små oskyldiga barn.

Privatiserade företag innebär en enda sak då det rör oss alla – orättvisa. Privat verksamhet må vara orubblig och onödig att förstatliga då det handlar om små företag vilka driver tobaksbutiker. Då det handlar om utbildning till alla unga människor är det en helt annan sak än konkurrerandet kring smågodis och kvällstidningar. Barn är inga marknadsvaror.

Skolor som drivs likt företag är inte elvernas skola. De är pengarnas och marknadens skola. De ägs av fåtalet personer vilka innehar en överväldigande glädje varje månad han eller hon kan plocka ut den vinst deras givande lärjungar bidragit till. Kapitalet hamnar därmed hos överheten. En summa vilken borde fördelas ut över de som medverkat till överskottet i skattkistan.

Förutom grunden att driva individuella etablissemang har jag starka åsikter mot att det existerar sådana där det krävs en inträdesavgift vareviga år föräldrarnas son eller dotter studerar. Detta är självklart inget problem hos gifta par med dagligt iklädda guldbyxor. De har råd att ge sina avkommor bästa möjliga lärdomar vid tidig ålder. Alla har dock inte den tillgången.

Varför ska inte alla få ta del av samma kunskap? Varför särskilja människor utifrån deras förmåga och etnicitet?

Friskolor segregerar. Det är fakta. Elit mot normaliteter. Uppdelning är ingen lösning när de flesta politiska målen på vänsterkanten handlar om att vi ska ha ett jämställt samhälle - kugghjulets namn i min ideologiska uppfattning. Trots åsikten är det något jag inte följer då jag själv avlutar mitt tredje år på Fria Gymnasieskolan i Haninge. Know your enemy, som ett känt band skulle kalla det.

Jag skulle vilja att alla skolor var likt min egen. En skola där lärarna har en tydlig och nära dialog med oss elever. En skola där alla syns och behövs. En skola där överskottet går tillbaka till oss upphovsmän. Detta borde gälla i en förstatligad skola. Det är den enda lösningen på en jämn och fördelad utbildning till vad som ska komma att bli Sveriges framtid.

Jag är en hycklare.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Josefine

Det jag tycker är synd är att det är bevisat bättre i friskolor än i kommunala, iaf enligt de erfarenheter jag har och de vänner jag har att jämföra med.

Jag hade kunnat gå i kommunal skola med vänner om de tinte hade varit så att det är i nuläget sämre.

2008-10-29 @ 22:49:27
Postat av: enrico jaconelli

Vad kan man säga? Det finns människor som har ett stort ego. Det är just kring denna fråga det talas så mycket om, ska man kunna tjäna pengar på sjukvård? Nej, det ska man inte alla ska ha lika rätt till vård!



ska inte alla ha lika rätt till utbildning? Går man i Walthers så får man en sämre utbildning än om man skulle välja någon annan mer seriös skola..(Fria über alles!)



Men men, i slutändan är vi bara människor, vars djupt inrotade reptilhjärneinstinkter säger att man ska ta det som krävs för att överleva. Det som är mitt är mitt, det är ditt är ditt. Det är väll naturligt antar jag, vem skulle tacka nej till 16 miljoner?

Det som gör det hela känsligt är att för att Herr Walther ska kunna plocka ut sin härliga bonus är att han måste dra ner på andra oväsentliga kostnader, såsom lärare etc.

Vart var det nu jag ville komma..? Jo, jag är glad att jag inte går i en sån där runkskola och får en bra utbildning, och om jag senare i livet får chansen att själv plocka ut 16 miljoner kronor, kommer jag inte att skämmas för dem, eftersom jag har slitit ihop dem själv. Vad jag däremot inte kommer att göra är att låta andra människor lida för att jag ska få det bättre.

2008-11-16 @ 15:24:44
Postat av: Danne

Vem är denna "enrico jaconelli"? :P

2008-11-17 @ 15:30:55
URL: http://dannemanne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0