26 oktober - Magistern, den allsmäktige

Så var det dags igen. Hatet mot Jan Björklunds åsikter och allt vad borgerligheten bäst namnges som har överskridit gränsen då jag nu känner mig ämnad att möta helvetet han och sin sittande elit vill tillföra i vårat förändringsbara land.

I torsdags figurerade nämnda hövding i det sevärda programmet - Debatt, SVT2 - tillsammans med både samtyckare likväl motpoler. Temat kretsade inte helt oväntat kring den ökade segregationen då landets friskolor blir flera till antalet samtidigt som barnen väljer dessa framför de kommunala sådana. Det diskuterades dock mest om skolministerns retorik där han väljer att lägga den svenska utbildningen i det allra lägsta skiktet kring de länder han vill att Sverige borde vara likställda med.

Borgerlig skolpolitk innehåller en hel del skit. Jan Björklund är duktig på att sammanfatta den och göra en motståndare välvillig i att fysiskt begå ett kraftfullt överfall då han beger sig hemåt i den mörka höstkvällen efter en dags arbete på sveriges riksdag.

Gång på gång skanderade han hejdlöst gällande lärarnas goda insatser. "De är oerhört bra rakt igenom hela landet". Inga klagomål på dessa yrkesinnehavare framkom. Klagomålen väljer han istället att applicera bland meningar där han pratar sig missnöjd över elevernas dåliga insatser i vårat klassindelande betygssystem. Det är deras eget fel att deras resultat är under all kritik då lärarna gör ett bra jobb. Den blåa lösningen på problemet är helt enkelt att iklä klassföreståndarna ett par rejäla hårdhandskar. Omöjlig logik som inte leder någonstans.

Lärare som yrke anses av honom vara underordnat i och med de låga lönerna. Lika mindre framstående och betydliga ses de av eleverna. Därför borde de, enligt gubben, få högre lön. Den större summa pengar de tjänar ska alltså fungera som en värdemätare i makt. Likt en kortare dominoeffekt skulle därmed deras undervisningsoffer hysa respekt för den auktoritära människan vid svarta tavlan. Elevernas chans att ifrågasätta skolan blir därefter nollställd. Det borde inte få vara så. De militäriska rötterna han innehar visar skrämmande sitt yttre.

Genom att framställa lärare på detta sätt, vilket i sin tur kommer att leda till just auktoritära sådana, hoppas han kunna få ordning på de osäkra eleverna bakom träbänkarna. Genom att beslagta elevers inflytande hoppas han kunna få ordning på deras motivation. Genom att genomföra tuffare tag och begränsad frihet hos barn hoppas han kunna  göra Sverige till ett bättre land. Bakåtsträvande, någon?

Politiker som inte har en aning om hur det är att gå i skolan vid denna tid har starka åsikter om att skapa ordning och reda. Det kan jag förstå. Men de vet inte att det stökiga klimatet, vilket förekommer på skolor i en kommun med taskig ekonomi, beror på bristen att vilja möta eleverna på rätt sätt. Den höga ljudnivån beror även på de ofantliga och enormt stora klasserna som ofta är en verklighet i de flesta förorter. Den minskade lärartätheten må dock vara den största inverkan på oredan.

I ovanstående fall är inte auktoritet en lösning. Det är det aldrig. En verksamhet fungerar stabilt genom kommunikation. En trivsam miljö för alla och en var skapas genom en dialog. En framtid där vi alla förväntas komma långt förverkligas då vi förpassar oss till varandra i ett jämlikt möte -  det mötet är grunden för pedagogiken.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Alex

Högre löner för lärarna har ingenting med deras auktoritet att göra - det handlar om att hålla dem kvar på sitt jobb! Under mina 9 år i grundskolan hade jag 7 olika mentorer. De hoppade av en efter en eftersom de knappt kunde försörja sig på den lön de hade. I Finland är läraryrket ett välbetalt högstatusyrke och de har dragit ifrån Sverige ordentligt inom utbildningen de senaste åren.



Anledningen till att många söker sig till grundskolan är att de erbjuder lärarna högre lön, vilket innebär att de stannar och därmed säkrar en acceptabel nivå på utbildningen.



Men i vilket fall som helst, Jan Björklund är ett stolpskott. Jag missade tyvärr Debatt, men om han verkligen sa det du skrev så visar det att han är totalt avskärmad från verkligheten. Och allt hans snack om at skolan ska handla om kunskap öppnar inte för mer tuffare tag och fler moralregler - snarare tvärt om.



Anledningen till att så många



2008-10-27 @ 00:35:06
URL: http://alexanderjk.blogg.se/
Postat av: Danne

Vad jag fått för uppfattning kring lönefrågan i läraryrket är en väldigt hög sådan. Har hört siffror som 24-25 000. Det ska mycket till om en lärare hoppar av sitt yrke vid en sådan månadslön.



Låt säga att en mentor råkar på att ha en lön på 20 000 i månaden - vilket vore otänkbart eftersom jag aldrig hört talas om så låga siffror för en sådan - tror jag knappast att dennes liv inte skulle gå runt ekonomiskt. De jag känner har en månadslön just inom de ramarna och de mår hur bra som helst.

2008-10-27 @ 11:37:15
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Josefine

Nog för att jag kan tycka att lärare kan förtjäna högre löner, de ska ju iaf lära till nästa generation. Tyvärr så är det så att många lärare inte förtjänar detta. Iaf inte vissa utav mina grundskolelärare.

2008-10-29 @ 22:51:38
Postat av: karin

problemen i de kummunala skolorna är inte de låga lärarlönerna utan bristen på pengar i verksamheten. detta är politikernas fel som valt att inte satsa pengar på skolorna som då tvingats spara pengar. följden har blivit att barn med behov av extra stöd har offrats då det inte finns pengar till specialundervisning och mindre grupper. Dessa barn hamnar i stora klasser där de inte fungerar och miljön blir stökig. För att få bukt med "flumskolan" behövs inget annat än mer pengar!

2008-11-03 @ 19:32:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0