22 oktober - Frihetens baksida

Vi elever på Fria Gymnasieskolan i Haninge har fått fem vardagar att spendera på ett sätt vilket ger ett tydligt upphov till skolans namn. Det blir därför lätt för en annan att tappa perpektivet på natt och dag då ansvaret är helt och hållet fritt under denna vecka strax innan ett efterlängtat höstlov.

Ovanligt sena kvällar följs utav ovanligt sena sovmorgonar. Ovanligt många dagar fylls av det mesta vilket inte väcker antydan till vad som idag kallas för studier. De halva dagarna jag får uppleva i vaket tillstånd används istället till att suga i mig det mesta i vad hösten har att erbjuda som idag visat sin allra bästa sida.

Dessutom blir det en hel del tänkande vid sidan av den praktiska närvaron. Att käka äpple är ju trots allt ganska gott. Kanske är det lönlöst att införskaffa en ny gura när jag min nuvarande redan fungerar till min nivå. Det skulle vara jävligt avkopplande med en lång cykeltur då stresen i uttråkandet nått sin höjdpunkt.

Ibland måste jag helt enkelt få lägga planerna på en revolution vid sidan om en aning och ta vara på det bästa jag kan finna just för stunden.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Alex

Hehehe, den andra paragrafen skulle mycket väl kunna vara skriven av mig :P



Frihet har definitivt sina nackdelar, speciellt 2 typer av frihet:

1. Friheten att kunna välja mellan 765936562 saker. Kan leda till att man inte väljer nånting eller väljer nåt utan att bli nöjd eftersom man bara jämför det med de andra.



2. "Friheten" att inte ha skola men ändå ha saker som måste göras. Kan leda till att de inte görs alls eller att de stressas ihop dagen innan de ska vara klara.



Både exemplen bygger, tyvärr, på egna erfarenheter :P

2008-10-22 @ 17:56:30
URL: http://alexanderjk.blogg.se/
Postat av: Felix

Uttrycket "Lugnet före stormen" passar onekligen bra in här. Man måste få koppla av och tänka efter vad det är man egentligen gör ibland. Få se sig själv som människa och utveklas. Tack för ännu ett bra inlägg, Dan.

2008-10-25 @ 21:45:40
Postat av: enrico jaconelli

REVOLT ÅT VÅRA BRÖDER, DAN!

2008-11-11 @ 00:14:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0