081015 - Ideal som stressar

Kan kännas som en smärre torsk att jag ska yttra mig om något så krystat som detta. Även en revolutionär tänkare måste få ta ut sin vilodag och lägga ifrån sig sina kommande planer på att erövra världen tillsammans med dig och alla andra för en liten stund.

I veckan avslöjade sveriges mest lästa bloggare sin avgång och kapitulerade fullständigt emot det beroende hon dragit sig in i. Det tog helt enkelt för mycket tid då hon siktar på att nå den absoluta eliten av klasser via sitt febrila pluggande varvat med drivandet av att håva in pengar genom sina företag. Det går helt enkelt inte att yttra sig om sin ovanliga vardag samtidigt som en så viktig karriär är på gång att skapas. Pengar går före.

Jag ska vara ärlig och säga att även jag strökollade in på sidan för att se vad som egentligen sker i den slutna världen uppe på ö(f)vre norrmalm. Ett samhälle där dagliga restaurangbesök görs varje dag. Ett samhälle där pikétröjor verkar vara det populäraste plagget. Ett samhälle där varandras tillgång på unika efternamn speglar gemene invånares politiska åsikt av en person vilken äger tilltro till sina fördomar.

Det hon var mycket noggrann med att påpeka kretsade kring sin stolta roll i att vara förebild till en mycket trogen skara. Det oroar mig. Bland kommentarerna till inläggen uttrycker tioåriga flickor sin beundran om hur upphovskvinnan inspirerar dessa små osäkra flickor till att bleka sina tänder. Andra ytliga behandlingar som ska se till att hålla ansiktet fräscht från oönskad naturlighet finns också omskrivet. De har även fått lära sig att en äkta pälsjacka kan lätt värma en klänning hon tänkt köpa enbart för sin myndighetsförklaring. Allt till en kostnad av en summa ingen vanlig tonåring har råd med.  Om det, mot förmodan, är någonting vi bör eftersträva här i världen är detta inte det ideal jag dyrkar.

Det är bekymrande att den materialistiska världen ska inspirera så många små barn som söker acceptans och tävlar i att hinna först in i vuxenlivet. Blondinbella verkar redan infinna sig i en sådan trots att hon ej är utexaminerad från gymnasieskolan. Genom att glamourisera praktisk behandling av sitt utseende bidrar även detta givetvis till att sprida fixeringen vidare till landets intet ont anande ynglingar. Vi duger alltså inte som vi är.

Jag tycker att vi ungdomar kan vara utan sådan propaganda. Varje dag skådas tjejer som, i behov av att synas och känna sig värdefulla, förvandlat ögonfransar till svarta klibbiga spindelben, täckt sina ansikten bakom en fasad av puder, kammat sönder hårstrån då de via ett system av flertalet hårfärgningar ger vika. Dessa behöver inte mer uppmuntran via ytligt inriktade bloggar.

En värld full av materiellt tänkande och uppskattande kan jag vara utan.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Klara

Om man kämpar och tjänar ihop sina pengar (som hon faktiskt gjort i viss mån, sen visst är väl lite "pappa betalar") men ska man inte få göra vad man vill med dem pengarna? I hennes fall bleka tänder, kosta på sig en dyr födelsedagsklänning. Vem är du som ska säga vad andra ska göra med sina pengar?

2008-10-16 @ 17:23:37
Postat av: Danne

Precis som jag skrev tycker jag inte att det är något för oss andra att eftersträva.



Den hyllade materiella mentaliteten (pengar, utseende och dylikt) är något jag inte står bakom och därför är jag även emot att detta yttras öppet i bloggar.



Självklart har jag ingen anledning att förbjuda sådana bloggar. Det går inte. Däremot har jag väldigt starka åsikter att de finns till.

2008-10-16 @ 17:27:41
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Danne

Huruvida hon förtjänar hennes pengar eller inte är en helt annan fråga som jag kan uttrycka min tydliga åsikt om.



Men det var inte det jag skrev om.

2008-10-16 @ 17:36:06
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Buddha

Bra inlägg. Man kan inte tvinga folk att ändra synsätt, men vi kan själva visa hur och vad vi tycker och på det sättet kanske påverka andra genom att vara föredömen för en annan "bättre" mentalitet.



(obs inse ironin! Självklart är det inget annat som säger att den är "bättre" än just att vi tycker att den är den bästa)

2008-10-16 @ 18:00:48
Postat av: Klara

Jag själv är inget Blondinbella fan, men om hon väljer att få skriva om sitt liv och ifall hon gör det och det innehåller sådana saker och många är intresserade av det (uppenbarligen) vad är det för fel med det? Vad är det för fel för att hon skriver om det i sin blogg? "Yttras öppet i bloggar", så hon ska inte få skriva om vissa saker som händer i hennes liv för det anses som en hyllning mot dyra och ytliga saker, hon ska alltså filtrera bort sånt? Hon skriver också om att hon köper billiga saker som från HM och hennes arbete mot anorexi och dylikt. Hon skriver om allt som händer i hennes liv och då finns både det ena och det andra, "starka åsikter om att de finns till", så bara bloggar som skriver om vänsterpolitik ska få finnas menar du, som din egen blogg?

2008-10-16 @ 18:46:53
Postat av: Danne

Ok, jag antar att det inte räcker med att hänvisa till innehållet i mitt inlägg för att svara på dina flertalet frågor. Därför lägger jag upp innehållet för dig i sin simpla enkelhet:



Jag tycker inte om ytliga bloggar.



Jag tycker inte om när ytlighet hyllas till stora massor.



Jag tycker inte om mentaliteten där ytligheten är en vardag.



Jag tycker inte om mentaliteten där pengar anses vara ett prov på en människas värde.



Jag tycker därmed inte om hennes blogg.



Det jag tycker har jag därför skrivit i min egen blogg.



Jag skriver om det eftersom jag inte tycker det verkar vettigt att föra ut sådana budskap till en större publik som faktiskt befinner sig strax under tonåren.



...och, jag har ALDRIG nämnt att det enbart ska få existera vänsterbloggar, visst vore det paradiset för en annan men det lär dröja innan det kan bli en verklighet ;)

2008-10-16 @ 20:32:36
URL: http://dannemanne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0