081010 - Ett år av bloggande

Den 10 oktober 2007 skrevs det allra första inlägget i den blogg du just nu läser. Det var pga ökad glädje inom skrivandet som tillslut fick mig att låta allmänheten skåda mina tankar i författade texter. Mycket av den välvilja som fanns berodde på all positivitet som flödade samt den psykiska högkonjunktur jag befann mig i vid den tiden. Den lyser väldigt starkt med sin frånvaro idag.

Formuleringarna var otroligt utdragna och omfattande - precis som idag - vilket har kommit att bli mitt signum och min stil i hur jag uttrycker mina upplevelser och åsikter. Nedan läses de fyra styckena vilka är hämtade från den nämnda begynnelsen.

"10 oktober 2007 - Varför blogg?

Dags att ta an sig denna stora uppgift - att skriva blogg.

Visst kan det vara kul att få ut sina upplevelser och som hänt under mina drygt 15 timmar långa dagar i vaket tillstånd, men bara av att säga/skriva ordet "blogg" ger mig rysningar. "Detta är något nytt" säger informativa DN, "Det är inne med blogg" säger en annan journalist i valfri kvällstidning/veckotidning/livsstilsmagasin. Visst, det sistnämnda kan jag hålla med om, på väldigt kort tid har väldigt många gett sig tid åt att både skriva och läsa andras bloggar (ryser). Det första numera klyschiga citatet stämmer till viss del. Visst har det funnits liknande sidor på nätet där alla ambitiösa personer kladdat ner viktiga händelser och memoarer på. Det har då bara gått under ett annat namn - dagbok. Smaka på det ordet och tankarna kretsar mera kring lilla Elsas rosa bok med passande motiv på möjligtvis en häst eller en mysig nalle. Denna bok är dessutom preparerad med ett guldfärgat hänglås med tillhörande 3 000 000 identiska nycklar då dessa böcker med passande sådana tillverkas i massvis. Hur tufft låter det då man ska skryta om sina kreativa egenskaper om att uttrycka sig i text? Här behövdes det ändring och ett nytt namn var mer än nödvändigt för att flera skulle börja bo på internet och läsa andras livsåskådningar. Någon kom på detta rysliga och enstaviga ord vilket används rätt friskt idag.

Då ställer ni givetvis frågan om varför undertecknad valt att skriva i något som är så hemskt att hans medvetande sviker honom. Det går givetvis inte att stoppa denna totala boom då detta handlar om världsomfattande internet. Då jag gillar att skriva såg jag detta som ett ypperligt tillfälle att faktiskt få göra det. I hopp om att några fler skulle orka läsa allt detta lägger jag därför ut detta på blogg.se istället för att spara det i ett vanligt word pad-dokument att ha på skrivbordet.

Trots all smärta av att sneaka upp i adressfönstert och se vad det är för sida jag verkligen är inne på är det gjort - Min första blogg är skapad och mitt första inlägg är skrivet

Danne Andersson - glasögonen ligger vackert på nästippen och visar undertecknad en värld som varit försvunnen en längre tid...!
"

Så här skrev jag för exakt ett år sedan på samma adress och jag måste säga att mitt skrivande utvecklats en aning.  Om detta inte verkar synligt tycker jag mig i alla fall ha en större uppfattning om vad jag vill få ut av saker och ting. Flertalet åsikter kom just om mina omständigheter jag använder mig av i mitt skrivande. Jag kan dock inte påstå att jag förändrat särskilt mycket kring den biten. Jag skriver på det sättet jag tycker mig sakna i det jag ofta läser i tidningar och dylikt.

Läsare har kommit - läsare har gått. Recensioner av besökta konserter hit - recensioner av ointressanta dagar dit.

Från början begrundades bloggen enbart av en enda trogen sådan upp till möjligtvis någon övrig ströläsare.  I och med min nuvarande inriktning har antalet besök ökat oerhört mycket. Jag är dock, trots antalet besökare, fortfarande stolt över de underhållande rader jag lyckades få ner om den, av mig, väldigt uppskattade hösten för ett år sedan. Det var en period fylld av något värdefullt jag idag endast kan se tillbaka och uppleva genom att läsa vad jag skrivit.

Det är med glädje jag skådar statistiken för varje dag och ser det höjda snittet. Tack till alla er som läser och hoppas att ni kommer att fortsätta! Glöm inte att via kommentarer skapas det en dialog med mig och läsarna vilket gör det hela ännu mera roligare för båda parterna. Alla är vi människor i behov av social kontakt.

Slutligen önskar jag ett stort grattis till er som läser detta just nu och även till min abstrakta internetadress som kommer att existera så länge jag förmår att uttrycka mig om vad jag tycker är viktigt.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Felix

Grattis på födelsedagen! Jag förväntar mig fler årsgratulationer till denna underbart välskrivna och välformulerade blogg.

Lycka till i framtiden, broder!

2008-10-10 @ 20:02:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0