081001 - Hallucinationer i himmelen

Guds närmaste man talar. George W Bush berättar för oss att det är en kris som nu breder sig ut över världen. En ekonomisk kris. Detta uttalande har han gjort flertalet gånger den senaste veckan. Är det något att bry sig om?

Som taget ur bibeln stoltserar denne man framför sitt alldeles egna emblem inför sina åhörare. Världens befolkning. Igår fanns det dock ingen ork hos honom att ta sig till närmaste kongresshall då han istället valde att tala till oss i det klorofyllgröna gräset med ett kritvitt hus som bakgrund. Den bistra minen. Sytstatsdialekten. Patrioten. George.

De alltid så stressiga kvinnorna och männen med telefoner i händerna svettas om möjligt ännu mera. Dessa människor vilka sitter i amerikanska börser och köper papper av varandra lever i en oro. Det kan de gott göra. Sådan är kapitalismen. Den osynliga handen alla liberaler talar om visar nu sin baksida. Vill man tävla om pengar får man ta konsekvenserna.

Beroendet av att som människa inneha ett påhittat värde leder inte till någon som helst lycka. Det verkar dock de flesta ha intalat sig själva. Att handla saker brukar vara ett vanligt intresse hos den blåfärgade högern. Bara en sådan sak är deprimerande. När konsumerandet tar över upplevelsen av innehavandet har det gått för långt.

Krisen har alltså sina rötter hos vår världspolis. Världens ansvariga utgivare av krigiska handlingar har skapat den. En man och ett land står alltså för resten av världens stress och panik i den abstrakta handeln jag aldrig kommer att förstå mig på. Det är sorgligt att vi är så beroende av något så ont.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Alex

Jag är ute på djupt vatten nu, men så vitt jag vet så är det bara de mest benhårda liberaler som tror fullt ut på den osynliga handen. Hur många länder finns det där staten inte ingriper i ekonomin?



Föresten, "När konsumerandet tar över upplevelsen av innehavandet har det gått för långt." är förmodligen det bästa du skrivit i den här bloggen. Det är ett av de allra största problemen, inte bara hos politikerna och finanshajarna, utan även hos folket. Girighet i dess renaste form.

2008-10-01 @ 23:33:53
URL: http://alexanderjk.blogg.se/
Postat av: Felix

"Den osynliga handen alla liberaler talar om visar nu sin baksida."





Bästa jag hört på länge.

Du är en profet, Dan, håll arbetet uppe så ska jag göra så mycket reklam jag kan för dig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0