080113 - En slags krönika

Det är på tiden att fylla bloggen med 2008 års första inlägg efter ett längre jullov. Många brukar använda årets första utrymme i att sammanfatta föregående 365 dagar. Kanske borde jag, som avgudar sammanfattningar av tidigare händelser, även göra det här.

Ett liknande försök i detta gjordes i ett vanligt wordpad-dokument, vilket fylldes till både bredden och längden med värdefull info om vad jag tyckte om år 2007. 7 kilobyte senare var det dags att ta en titt på vad jag fått ner i text. Inte helt oväntat var det snudd på enbart musik som rymdes i dokumentet.

Alla mina upplevelser kopplas ihop med antingen ett högaktuellt album eller en tillika sprillans ny låt. Självklart händer detta hela tiden, vilket är både bra och dåligt. Det är inte alltid man vill förknippa en sjuhelsikes trevlig skiva med en jobbig tid, då man hellre ville ha hört den under en stekande sol på sin väg till havet för att senare kunna se tillbaka på låtarna som något fint. Givetvis är det svårt att påverka sådant då det är omöjligt för mig eftersom jag inte innehar kunskapen i att förutspå saker och ting.

Trots detta måste jag säga att mitt musikminne är av positiv innebörd. På det sättet utvecklar jag en automatisk krönika vilket till exempel gör att jag, tack vare detta, skriver ett inlägg den 13 januari 2008. Vem vet vad jag hade yttrat mig om annars på samma plats.

Självklart kan jag inte motstå att i dagens inlägg lista några av de tonstycken vilket gör att jag kommer ihåg 2007 på det sätt jag gör:



Sonic Syndicate - Only Inhuman (skiva)
Ett skivsläpp som jag väntat på hela våren och kom precis i rättan tid, en tid kantrad av funderingar som gav ångest i efterhand. Skivan hjälpte mig en bit på den väg jag nu kommit långt på.

Avenged Sevenfold - City of Evil (skiva)
Tanken av låtarna på skivan får mig att blicka tillbaka på de härliga veckorna jag tillbringade på en gräsklippare, två-tre soliga veckor, på en skärgårdsö denna sommar. Ljuden av låtarna strömmade in under öronskydden där jag satt och gjorde ett hästjobb i att klippa gräs.

Machine Head - The Blackening (skiva)
Även en, till synes, svart skiva må väcka ljusa minnen från en mörk sommar. Ironiskt nog är det just ljusa minnen jag har av denna trots att varken texterna eller musiken för tankarna på en stekande sommardag vid havet.

White Stripes - Icky Thump (låt)
De finurliga ljuden i låten ger mig, precis som svarta skivan ovan, känslan av en varm sommar, denna hörde man dock mest i en stekhet Volvo utan AC.

Fair To Midland - Dance of the Manatee (låt)
Måste passa på att kora denna till sommarens hetaste hit. Lite små minnen från sommaren erbjuder melodierna, självklart bara positiva sådana.

Kent - Tillbaka Till Samtiden (skiva)
De väldigt försiktiga ljuden i öppningsspåret får mig att börja frysa till inombords. Det var den låten som inledde min gångväg på den då kalla vägen fram till företaget jag praktiserade på under en vecka i höstas.



Vilka händelser som däremot inte kopplas ihop med musik är filmer. 2007 må ha varit mitt filmtätaste år. Från att enbart ha slitit ut det gamla vhs-bandet innehållande filmer jag sett elva gånger tidigare har jag nu övergått i att greppa tag i de klassiker jag missat samt att besöka stans biografer och kolla in nya biosläpp. Något jag tycker bör resultera i en hedersomnämning av SF. Filmåret öppnades så tidigt som i januari med en sevärd Prestige och avslutades i december med sveriges storsatsning Arn - Tempelriddaren.

Ordet reinfeldtare är ett av många nya ord som blivit ärad en plats i Svenska Akademins Ordlista för året. Detta har dock inte använts av mig mer än i skämtsammanhang då jag gärna driver med upphovsmannen till ordet. Däremot har mitt ordförråd utökats med ett knippe ord vilka nu används väldigt flitigt. "Catchy", "asså", "fett", "tufft", "tuffing", "kooling" är de ord jag, så lättpåverkad av förortsbor som jag är, använt under flertalet meningar år 2007.

Med detta sagt kan jag inte annat än att avsluta på ett ett mer catchy sätt än att jag blickar framåt på det som komma skall och hoppas att 2008 blir ett fett kooling-år fyllt av tuffing-upplevelser jag kommer att att skriva ner under nästa års krönika.



Danne Andersson - jag ser framåt i nuet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0