8 december - Rädda major Björklund

Regeringen är rädd. Tre partier står nu mot de fyra sittande. De Rödgröna mot Allians För Sverige. De alltid lika tveksamma och osäkra förstaårsväljarna kommer antagligen fortfarande vara lika fundersamma med att sedvanligt skippa research. Varför vara tveksam när det numera inte är något snack om saken? Skillnaden är nämligen markant.

Det uppdaterade regeringsalternativet fick tågmästare Lars Ohly att hoppa på ett framtida lok som så småningom ska leda Sverige på rättvisans färd ut i vida världen. Till den militäriske Jan Björklunds stora förtret och ängslan är detta något som skrämmer honom och de andra smilfinkarna som nu har fått svårt att hålla kvar sina ständigt påklistrade leenden.

Skolministern uttryckte sin ovetskap mycket utförligt i dagens DN. Hans rädsla för sitt hjärnspöke på vänsterkanten lyste starkt igenom. Varken Vänsterpartiet eller Lars Ohly är särskilt kommunistiska, tyvärr Jan. Om det vore fallet. Och? Faktum är dock att ett sådant parti aldrig skulle hänga på ett samarbete mellan högervridna och gröna makter.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hmm... Helt seriöst, vem kan ta de där tomtarna på allvar? Mona Sahlin låter ständigt som att hon pratar med små barn som inte förstår någonting och Lars Ohly bara ler och ser dum ut, har inget vettigt att komma med. I så fall är väl Maria Vetterstrand och Peter Eriksson de mest förtroendeingivande i den där hopen, vilket kanske säger en hel del, men vad vet jag.



Och jag tror inte att de är så överens som de vill ge sken av att vara, för om det vore så skulle det väl ha gått betydligt fortare för dem att faktiskt enas om att bilda en allians. Eller? Det finns fortfarande en hel del frågetecken kring en eventuell koalitionsregering bestående av de tre partierna. EU, för att ta ett exempel.



Jag är inte helt hundra på om jag håller med om allt som den nu sittande högeralliansen står för, det är jag inte tillräckligt insatt för att veta, men jag tycker definitivt att de ger ett betydligt mer seriöst och ansvarstagande intryck. Säga vad man vill om Reinfeldt, men nog är han förtroendeingivande som person.



För övrigt... Varför detta hat mot högerblocket? Själv hatar jag inte de vänsterinriktade partierna, även om jag tycker att sossarna och vänstern har gjort korkade val av partiledare.

2008-12-09 @ 21:30:22
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: Danne

Vem tar de inte på allvar när de faktiskt försöker få fram något vettigt som alternativ.



Mona Sahlin må tycka konstiga saker ibland men hon är fan så saklig när hon väl berättar det. Allt för att få gemene man att förstå vad hon säger. Där ser vi skillnaden mellan henne och Fredrik som enbart är ute efter att framstå som den dryga och självförnäma majoritet han faktiskt representerar.



"Lars Ohly bara ler". Okej. Han säger även en del vettigt. Jag vet inte hur mycket du kollat på alla debatter på senare tid där han faktiskt har lagt fram en tydlig ståndpunkt i allting till skillnad från veliga alliansmedlemmar som bara slickar varandra i samtliga frågor.



Vad gäller miljörören kan jag säga att de i sin retorik, som du enbart spånar efter, har minst att komma med. Osäkra, opålitliga och jobbiga talare.



Varför måste man vara så in i norden överens för att bilda ett alternativ? Ska man bilda ett motstånd vore det alldeles ypperligt att ligga och gro på samarbete ett bra tag för att resonera fram bästa möjliga sådana. Dessutom var det inte alldeles självklart från början att dessa skulle ingå allians. Pressen har kommit från media på senare tid, vilket svenska folket missar.



Jorå, partierna är olika. Och tur är väl det? vilka ska annars se till att Socialdemokraterna inte är allt för blåa?



Javisst, vem tycker inte det efter alla bilder som media målar upp kring fejkleende partiledare för alliansen. Frågan är vad de står för.



Varför inte hata högerblocket när de framför skit? Skulle jag gilla dessa av sympati för att de inte kan förmå sina liberala tankar? Nej, det överlåter jag till en miljöpartist.

2008-12-10 @ 08:00:54
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vi får nog ta resten av den här diskussionen IRL, för jag orkar inte skriva en hel uppsats, men jag måste kommentera en sak som du sa.



"...Fredrik som enbart är ute efter att framstå som den dryga och självförnäma majoritet han faktiskt representerar." Okej, om du vill prata om personer som är självförnäma så har jag ett alldeles utmärkt exempel på det - Göran Persson. Dessutom måste jag säga att det är absurt att måla upp en bild av alla i högerblocket som representanter för "de rika". Det är de inte. Det må ha varit så en gång i tiden, men inte nu. En väldigt stor del av Sveriges befolkning idag tillhör den s.k. medelklassen, och det är snarare till dessa personer som alliansen riktar sig, skulle jag vilja påstå. Det ÄR inte så att de sitter där och tänker "Haha, nu ska vi göra de rika rikare", att tro det är inget annat än naivt.



Och som jag försökte åskådliggöra med exemplet Persson (och Mona Sahlin), så finns vi-är-bättre-än-er-vanliga-dödliga-tänket även inom de vänsterinriktade partierna. Det är ett gemensamt drag hos många politiker, och inte något som utmärker "självförnäma" borgare.

2008-12-10 @ 18:32:31
URL: http://toblogistodie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0