5 december - Ett framsteg blir ett bakslag

Nederlaget lades upp vackert. Intet ont anade satt klassen som fastnitade i stolarna. De nationella proven i ämnet svenska delades sakta men säkert ut till våran stora förväntan, flitigt lästa och nedkladdade med den sedvanliga bläckpennan. Föga anade de närmast sörjande i deras bänkar om vad som väntade dem.

Glädjen och förhoppningarna byttes sakta men säkert ut av en tystnad. En besviken tystnad. Chocken var ett faktum då vi, däribland undertecknad, ögnade på den inringade kråkan i det högra hörnet. Den stämpling vi elever blir tilldelade vid flertalet tillfällen under våra skolår visade än en gång sin allra mörkaste och sämsta sida. Denna gång var vi flera som delade på den orättvisa motgången. Tillfällighet? Knappast.

Belåtna innehavare av det högsta intyget lämnade rummet omgående. Uppmuntrade genom den högsta graderingen, skapad av självaste skolverket, hade dessa ingen anledning att klaga. Enligt uppåtslickande lärares rättningsmallar är det ju dessa människor som är bäst. Vi andra är sämst.

Ytterst frustrerade ställde sig de drabbade i kö för att ta debatten med den attackerade läraren i fronten. Argumentationen var förgäves. Överklagan är inte tillåtet. Vi följde helt enkelt inte de minimala och trångsynta ramarna för vad som är accepterat i en uppsats år 2008 (!) i dagens Sverige.

Följande betyder därmed att alltför personliga, omständiga och bildligt beskrivande texter inte är bra. Sådant kan man ju inte läsa. Det är emot modellen.

Vilken tur att systemet finns till för att rensa bort värdelösa författare så vi bara får fram den absoluta och påtänkta toppen av upphovsmakare. De som skriver likadant utan att tänja på gränserna är ju trots allt de som förtjänar mest.

Fan heller.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag har svårt att uttala mig eftersom jag inte har läst uppsatserna, men så länge man håller sig till ämnet och använder korrekt grammatik så ska det ju vara okej.

2008-12-05 @ 20:26:44
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: nikki

Jag tycker det känns jävligt synd att så många fick så låga betyg, om ens något färdigt betyg alls. Och att alla som valde samma ämne fick ungefär likadant. Det känns skumt. Men jag förstår inte varför du gnäller på betygssättningen, så har det alltid varit? Jag är inte en av dem som vart besvikna så det kanske inte är konstigt att jag inte håller med dig. Min text var personlig, men ja.. Äh. Tråkigt i alla fall..

2008-12-05 @ 20:32:42
Postat av: Buddha

Jag håller med dig Dan, alltför många lärare godtar och sätter MVG på helt meningslösa, innehållsfattiga och grammatiskt fullt korrekta uppsatser.



Alla försök att skapa en personligt formad text med ett budskap stoppas direkt p.g.a att de innehöll någon som gick emot "modellen" för "hur det ska vara".



Dags att fråga sig vad som är viktigast...

2008-12-05 @ 21:20:08
Postat av: Ester

Danne: Ja, det var verkligen chockerande!!

2008-12-05 @ 23:11:27
URL: http://metrobloggen.se/ester
Postat av: suse

jag är så jävla arg på skiten för er skull. det var helt stört.

men alltså, inte för att vara sån men, alla som fick mvg skrev inte tråkigt för det.

2008-12-06 @ 08:52:04
Postat av: Danne

Nikki: Jag gnäller på betygsstättningen just för att den alltid funnits till för att stämpla fel. Att totalt släppa gnället vore att förlora.



Nej, det är ju konstigt om personer i den påtänkta toppen skulle vara kritiska till systemet ;) höhö



Suse: Nej, självklart inte. Jag överdriver gärna när jag skriver :)

2008-12-06 @ 14:06:06
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Cleeve

Jag känner mig faktiskt lite förolämpad av det där. Jag håller med om att sättet att stämpla elever är sjukt, jag tycker inte om betygssystemet mer än du. Men jag jobbade hårt som fan med min uppsats och jag tycker att det är lågt av dig att påstå att jag skulle ha skrivit tråkigt och fantasilöst utan att tänja på gränserna. Jag tyckte synd om er och jag tror att ni förtjänade bättre eftersom det var tydligt att det var samma lärare som hade rättat era prov.

2008-12-06 @ 14:13:18
Postat av: Danne

Cleeve: Jag ber om ursäkt! jag överdriver som sagt en hel del när jag skriver saker och ting, allt för att förtydliga det hela och gå över gränsen. Ta inte illa upp.



Ville beskriva läget att jag satt i dryga tre timmar för att försöka göra svensklärarna till lags med deras regler och mallar. Dessutom försökte jag tona ner mina ordval och därför känner jag mig aningen förolämpad även jag som fick lågt betyg enbart för mitt sätt att skriva, som ändå lyste igenom. Detta gjorde jag "förgäves".

2008-12-06 @ 14:20:09
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Alina

Hoppas du får en trevlig helg! :)

2008-12-06 @ 14:24:42
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0