2 december - Skägget mäktigare än brevlådan

Introt slussar oss i alla tänkta vinklar, genom en datorgjord postmodern stad à la Matrix, gjord av en student under sitt första år på konsthögskolan. En mer motbjudande inledning får man leta osökt efter när den dessutom saknar någon som helst anknytning till ändamålet.

Jag talar om årets julkalender. Barnsligt eller ej? Visst fan är det skillnad på serien som i min barndom var halva grejen med den evinnerliga väntan. Det måste jag få konstatera då jag bestämt mig för att en borttappad önskelista och en lika förlorad tomte inte är mycket att återge i bild. Då övrig handling kretsar kring småföretagande i serietidningskonversation känns detta mera som en nödvändig ingrediens idémakarna bara måste plocka in av ren slentrian.

Sterila och alldeles för genomtänkta miljöer skapar senare aningar om att Stanley Kubrick har haft hand om spakarna. Även huvudrollsinnehavarna och dess jargong är nästintill identiska med valfri karaktär från ”A Clockwork Orange”. Färgerna är dessutom äckligt synkroniserade med övrig omgivning och skapar tillsammans ett groteskt bildspråk. Inget ont om vare sig den nämnda guden till regissör, hans underbara sätt skildra eller hans kanonrulle till film men inte fan skapar det någon julstämning. Pittoreskt är underskattat.

Manuset är även det värdelöst likväl de haltande skådespelarinsatserna. Vuxna människor kan bara inte agera och ha repliker endast en femåring kan yttra till vardags.

När inte ens praktiskt uppbyggda kulisser räcker till fixar SVT abstrakta sådana. Det är naturligtvis väldigt fult gjort och jag kan inget annat än tycka synd om årgångarna i lämplig ålder som nu får se den här skiten ända fram till den tjugofjärde december.

Men det är klart. Vad ska vi ta oss till när det berättats om traditioner i Kapernaum? Vad ska vi ta oss till då mysteriet på Greveholm lösts? Vad ska vi ta oss till då Sune fått sitt livs julklapp? Bibeln skrevs ju trots allt för ett par tusen år sedan.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vissa saker var helt enkelt bättre förr.

2008-12-02 @ 18:57:09
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: Buddha

ahh Sunes jul.. minnen.. :)

2008-12-02 @ 19:55:08
Postat av: Ester

svar: Okej, jag anser att denna debatt kring abort och allt annat kan avslutas genom det du skrev:

"Dumt att göra abort åt något som inte ens fötts? Vad är det som går till spillo, om man säger så?"

Känns meningslöst att diskutera abort, om vi inte ens har samma syn på vad det är i grund och botten. Jag anser att du inte blir påverkad av bilder på en abort heller? (testa googla: abortion)

2008-12-02 @ 21:34:38
URL: http://metrobloggen.se/ester
Postat av: suse

jag fäller en tår för de nya generationerna, vad hände med sagokänslan? jag tittar fortfarande på greveholm minst en gång i månaden (ja, under sommaren också, jag bakar lussebullar på sommaren också, liksom fyi), och nu har jag införskaffat sunes jul för att kunna följa en riktig julkalender. men vem fan kommer se på tillbaka och minnas dagens skit om tio år?

det är nog frustrerande att se scener i allram eests "julkalender" där det är tecknat och sommar, sen tillkommer diverse bratz-look-a-like-tävlingar som bara gör att man vill gå under jorden. var har astrid lindgren tagit vägen om 15 år liksom?

det är inte konstigt att sminket och skönhetsidealen kryper längre och längre ned i åldrarna. allt fler växer upp allt fortare, och det sorgliga är att jag förstår dem, för inte fan skulle jag vilja vara ett barn av idag.

2008-12-03 @ 23:21:24
Postat av: Cleeve

Haha vafan var kom abort in i bilden? Kom att tänka på filosofin. "Jag tänker därför finns jag." Tror inte att ett foster tänker, eller har jag fel? Det är ju ändå så ungt när man gör abort.

2008-12-04 @ 17:56:59
Postat av: Josefine

dom kan göra en ny bert : D

2008-12-04 @ 20:34:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0