16 december - Med rätt att döda

Det tog mig några år att tillslut se Michael Moores första kontroversiella rulle - Bowling for Columbine. Filmen gav mig underlag för mina redan starka åsikter om ett livsfarligt system i världens räddaste land - USA.

Filmen belyser den vapenindustri/hysteri som råder till tusen på andra sidan Atlanten. Ty de har en grundlag ( ! ) vilken stödjer varje medborgares rätt att inneha vapen. De flesta butiker säljer både ammunition och pistoler. Varför? De måste kunna försvara sig. Mot vem? Mot lika skraja medmänniskor.

Det är knas på amerikanarnas mentalitet då många kommentarer från vanliga dödliga under filmens gång replikerar gång på gång hur det gäller att ständigt vara på sin vakt. Inte konstigt när döden ligger fri att enkelt användas hos vilken invånare som helst. Det är onekligen en helt annan kultur vi utomstående helt enkelt inte förstår oss på.

Dan Andersson


Kommentarer
Postat av: Johannes

Är den sevärd? Sett hans andra filmer Sicko, Fahrenheit och nu senast Slacker uprising. Det två förstnämnda var iaf riktigt bra medans den tredje var sådär, där fick man mest följa med han själv när han åkte på turneer runt om i Usa för att få bort Bush och få folk att rösta i valet 2004. Hur som helst är M.Moore en rikrig mästare på att göra dokumentärfilmer.

2008-12-16 @ 22:48:12
URL: http://hannes2.blogg.se/
Postat av: Alex

Jag hålleer med, men mitt tips är att du kollar upp några saker om den filmen innan du sväljer allt för mycket av vad Michael Moore säger. Han är en skicklig dokumentärfilmare, men en ännu skickligare manipulatör. En hel del av "faktan" i BFC är antingen överdriven eller direkt falsk, och många av citaten är ryckta ur sina sammanhang.

2008-12-16 @ 23:38:23
URL: http://alexanderjk.blogg.se/
Postat av: Johanna

För en gångs skull håller jag med dig.

2008-12-17 @ 08:22:16
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: erik i klassen

Deras vapenlag är typ motsvarande Sveriges sociala skyddsnät. Djupt nerrotad i det amerikanska samhället, sen nybyggartiden etc. En udda lag, visserligen, som säkert har bidragit med sin beskärda del till den höga kriminalitet som finns i landet. Om Presidenten skulle ta bort lagen som säger att man har rätt att bära vapen skulle det spåra totalt i landet. Ungefär som att Reinfeldt skulle gå ut och säga att imorgon finns inte vårat socialaskyddsnät längre.

Jag förespråkar ett heligt krig mellan Europa och Amerika! EUROPA AKBAR

2008-12-17 @ 19:56:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0