13 december - Bevismaterial

Är det gammalmodigt och udda att förespråka revolution? Självklart inte. Flygplatser har blockerats i Bangkok och i Athen har befolkningen nyligen gått berserkagång. Summan av aktionerna kommer därefter. Den ena mer än den andra.

I Thailand var pressen så pass stor att dess regering avgick. Oavsett demonstranternas konservativa åsikter beundrar jag samtliga gulklädda som vågade gå tillsammans den massartade blockaden.

Man behöver inte gå så pass långt tillbaka i tiden för att hitta något liknande. Den orangea revolutionen gav även förändring då invånarna i Ukraina protesterade mot malplacerade rösträknare.

Det är värt att satsa.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Johanna

Förlåt, men jag måste leka grammatikpolis. Det heter "gå bersärkagång", inte BEgå. Och den här meningen funkar inte: "Det behövs inte gå så pass långt tillbaka i tiden för att hitta något liknande." Du skulle kunna skriva "Man behöver inte gå särskilt lång tillbaka i tiden...". Förresten lägger man inte på ett A på orange, även om man uttalar a:et.



Jag kan nog hålla med dig - revolution behöver inte vara fel. Men det beror helt på omständigheterna.

2008-12-13 @ 22:29:15
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: Felix

Det ska vara en röd revolution! Annars tror man att vi representerar sverigedemokraterna!

2008-12-14 @ 01:27:35
Postat av: John Gustavsson

Jag har svarat i ett separat inlägg, angående biståndet.



lsmv.blogspot.com



/John

2008-12-14 @ 01:36:42
URL: http://lsmv.blogspot.com
Postat av: Danne

Felix: Såklart, men vi har dessa att ta lärdom av!



Johanna: Tack för hjälpen! Jomenvisst skriver man " den orangea". På engelska blir det dock "the orange", men det är en annan sak ;)

2008-12-14 @ 10:59:59
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: erik i klassen

Gossar små, varför förespråkar ni våld så mycket för? Jag är lika tvivelaktig på Nazismens judehat som Kommunismen över- och medelklasshat. Plus att jämföra Thailands invånare med Sveriges är lite knasigt, eller?

2008-12-14 @ 12:22:14
Postat av: Johanna

Nej, man skriver faktiskt inte ut a:et på svenska heller. Så det så!

2008-12-14 @ 13:16:47
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: Danne

Johanna: Hörrdu, nu lugnar du ner dig :)



då man skriver slarvigt kan man skriva "oranga" med den säkra risken att bli felad av ordlistan. Men ska man gå enligt regeln är det "ea" på slutet som gäller. Prova med att slå upp "den orangea revolutionen" t ex ;)



Erik: Jag förespråkar inte våld utan jag stödjer massartade aktioner. Det är skillnad.



Enligt kommunismen finns det ingen medelklass. Det är ett senare påfund, skapat enbart för att särskilja folket ännu mer. Jag kan bara tala för mig själv och säga att jag inte alls hatar någon klass :P Bara unnar de lägre ställda ett drägligt liv.



Jag jämför inte Thaliands invånare med sveriges befolkning.

2008-12-14 @ 14:41:14
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag tror mer på den allsmäktiga Gudrun än på dig. Och om du läser Sydsvenskans artikel om din s.k. orangea revolution så har de skrivit det utan A, både i rubriken och själva artikeln. Jag tror att Sydsvenskans journalister vet bättre än du, faktiskt. ;)

2008-12-14 @ 15:38:50
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: erik i klassen

Först av allt, Johanna, get a life!!!!!



Danneman: Vad händer med överklassen efter revolutionen då? De kommer bli särbehandlade eftersom dem är "de onda". Kommer inte de bli förtryckta etc så att hela saken byter sida, den lägre klassen blir förtryckare jämt emot överklassen? Då kanske den f.d. överklassen gör revolt mot den elaka f.d. underklassen..? :o

2008-12-14 @ 20:47:56
Postat av: Danne

Johanna: Varför ger du dig inte? Är Gudruns ord fakta?



Den överenskomna stavningen av färgen i bestämd form är helt enkelt "orangea". Sen är det upp till dig att göra revolution om du vill pränta in något annat i gemene mans huvud.



Slutdiskuterat.



Erik: Jag säger som allas vår Mao med tomtemössan på väggen... revolutionen är en ständigt pågående process och måste förnyas regelbundet :) till skillnad från den skumma diktatorn tror jag på orden. Det ena leder till det andra dvs.



Nä men revolution behöver inte alltid betyda en radikal samhällsomvandling, tänker jag. Det kan även menas med en stor förändring i något system där en jävla massa människor gått ifrån och sagt till på ett samlat sätt. Så resonerar jag.

2008-12-14 @ 21:07:38
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: erik i klassen

Ja jag förstår, men dem som inte vill önskar denna reform och inte deltar i revolten blir ju då offer? Vad händer med dem?

2008-12-15 @ 00:21:58
Postat av: Danne

Erik: Så här ligger det till enligt teorin... Då kapitalismen dragit sig iväg alldeles för långt, och verkligen enbart tar med sig allt ont ska den undertrycka underklassen göra revolution. Det betyder att de som inte vill vara med i omvandlingen är enbart överklassen.



Rent praktiskt vad som händer med snobbarna kan jag inte säga men principen stödjer jag. Det gäller att aldrig slicka uppåt utan hela tiden vara kritisk till de som styr rodret iväg mot en rå kapitalism :)

2008-12-15 @ 07:14:25
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Johanna

Och varifrån kommer DIN s.k. fakta om man får fråga? Vem har präntat in i ditt huvud att det stavas med ett A på slutet? Så länge du inte kan bevisa att du har rätt så tänker jag inte ge mig. Du ignorerade dessutom mitt andra argument. Och Gudrun är 67 och har varit lärare i svenska i princip hela sitt liv, så hon borde veta.

2008-12-15 @ 08:26:54
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: Johanna

Förresten...

Erik: Var inte så otrevlig.

2008-12-15 @ 08:28:36
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: Danne

Johanna: Min fakta kommer, som sagt, på den allmänna normen vad gäller stavningen. Det är allmänt vedertaget att ett ord stavas som det gör. Varför vet jag inte. Det är, precis som allt annat här i livet, överenskommet.



Sen när blev åldern ett bevis på visdom?

2008-12-15 @ 13:13:38
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Johanna

Att säga att det är "allmänt vedertaget" är inget bevis. Jag vill ha bevis på att det ÄR allmänt vedertaget. ;)

2008-12-15 @ 21:33:56
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: erik i klassen

Johanna: sluta nu, cirka 13 kommentarer om hur Dan har sin meningsuppbyggnad? Herre gud!



Danneman: Men det besvarar ju inte frågan..? Det jag vill veta är hurvida det blir som på gamla goda tiden, man stället upp överklassen mot väggen och skjuter dem, män,kvinnor och barn, eller om det blir någon annan slagsbehandling? Hur blir det med dem som har kämpat sig upp i Samhället, och har bra löner, men inte tjänar stört mycket. Låt oss anta att det finns en medelklass, som inte vill göra revolt, vad händer med dem?

Jag håller dock med Mao när han säger att revolutionen är en process som ständigt måste förnyas,däremed inte sagt att jag tycker om hans gärningar, han var som Hitler, iallfall, om man ska genomdriva en revolution i Sverige måste man fila lite på Marx manifest. Vad är en arbetare idag? Finns ens den kategorin som kallades Arbetare kvar idag? Anledningen till att Mao sa dem där orden om förnyelse var ju för att det inte fanns några arbetare i Kina, man tager vad man haver?

Jag vill gärna veta lite mer om hur du ser på revolutionen!

2008-12-15 @ 22:17:49
Postat av: Johanna

Erik: Jag skulle inte göra det om han inte hade sagt att han uppskattar det.

2008-12-16 @ 10:11:41
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: timmoe

Ännu ett inlägg i debatten "orangea" vs. "oranga":



"Orden orange och beige passar dåligt in i det svenska stavningssystemet. Man bör därför låta dem vara oböjda: ett orange kuvert, flera orange kuvert. Även om det i det talade språket förekommer en form som slutar på -a, är det inte nödvändigt att ha motsvarande form i skrift. Vi har ju även andra adjektiv (en del av dem färgbeteckningar) som inte böjs i a-form, t.ex. bra och lila, eller i varje fall inte har obligatorisk a-böjning, t.ex. den blå (blåa) bilen, grå bilar.



Vill man absolut böja orden så är orangea och beigea bättre än oranga och beiga. Detta framgår också av Svenska Akademiens ordlista."



sprakrad03.htm#beige" rel="nofollow">http://www.spraknamnden.se/fragor/arkivsprakrad03.htm#beige



Sidan uppdaterades dock senast för drygt fyra år sedan, 2004, då SAOL12 gällde. Kan det ha ändrats till trettonde och senaste SAOL-upplagan, som kom ut 2006?

2008-12-16 @ 11:56:27
Postat av: Danne

Timmoe: Tack :)



Erik: Fast jag vill inte att det ska bli som den gamla goda tiden. Det är dit jag inte vill.



Om jag ska nämna hypotetiskt så sker en revolution av alla människor mot överheten, styrelsen i landet så att säga. Däribland räknas, den så kallade, medelklassen eftersom de oxå missgynnas av systemet som enbart göder överklassen. Vi är inte där nu. Jag talar hypotetiskt.



Revolutioner gjordes på olika sätt i Sverige under tidiga 1900-talet då fredliga protester och föreningar startades. Det förespråkar jag.



Begreppet "arbetare" är aningen utsuddat numera till följd av alla uppror som gjordes vid det näst senaste sekelskiftet, samt tiden efter då SAP fixade jämlikhet i samhället.



Precis som jag sa innan om revolution: För mig betyder inte revolution nödvändigtvis en omvandling av samhället från grunden. Det är den egentliga meningen och anledningen till varför det borde göras. Men för mig personligen ser jag en revolution även som ett sätt att säga ifrån när det gått alldeles för långt.



Notera att revolution inte behöver innebära att arbetarna drar upp barrikader med dragna pistoler och blodiga svärd för att störta närmaste kungahus. Det kan betyda så i grunden men för mig innebär hela "tänket" med revolution som jag sa innan: Det gäller att aldrig lita på överheten och säga till när det går för långt eller åt fel håll.



Förklarade jag bättre?

2008-12-16 @ 13:36:51
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Danne

Erik: om du fortfarande inte hänger med i vad jag skrivit är det nog bättre att du tar upp det IRL istället :P känns lite drygt att dra upp något alldeles för omfattande i text ;)

2008-12-16 @ 13:38:56
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Johanna

HA! HA! DÄR SER DU!!! No offence :P

2008-12-16 @ 19:44:26
URL: http://toblogistodie.blogspot.com
Postat av: timmoe

Det var väl Danne som fick rätt, i och med att "orangea" är mer rätt än "oranga"? Uppenbarligen har ni dock lämnat den diskussionen (?). Ber om ursäkt för att jag fortsätter. :P

2008-12-19 @ 18:46:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0