22 oktober 2007 - Arkitekter

                                
       image45

Väl förberedd
var man denna dagen D, så pass att den alarmsignal som brukar ringa ett par timmar innan avfärd idag var inställd fem minuter tidigare. Dessa 300 sekunder var trots allt välbehövda då ens vaknande skedde i väldigt långsam takt, vaknade till gjorde jag vid lunchtid.

Att åka pendeln på morgonen halvt vaken är inte något man är van vid så visst är det något nytt och spännande man ger sig in på när man greppat en Cityblaska och sätter sig på en av de gröna sitsarna. Nu är jag helt plötsligt en av alla de ryggsäcksbärande vuxna som ska till stora stan och göra sitt vardagliga jobb. Det är otroligt fascinerande hur tyst det kan vara bland en sådan stor grupp vuxna men så är fakta. De flesta blickar in i de gratistidningar de nyss fått av de (nuförtiden) mindre energiska tidningsutdelarna framför Handens pendeltågsstation.

Framme vid den alltid lika tysta Stockholm södra-stationen inser jag att klockan är på tok för lite för att gå raka vägen till firman som hade den äran att ta hand om mig denna praktikvecka. Då gatan och porten var hittad drar jag istället iväg för att skåda hur Södermalm råkar se ut denna måndagmorgon och passar då på att ta några vackra kort. Med detta gjort drar jag mig ner med bestämda steg till rätta porten och glider in lite diskret då en annan kontorsarbetare just kommit igenom med sitt passerkort.

Fem trappor tar en bra stund att ta sig upp för med mitt tillstånd. En trevlig och simpel dörrklocka är vad som gäller för att komma in i genom portalen till vad som ska bli mitt andra hem den inledande veckan.Ett trevligt bemötande visades upp från alla och en var på företaget och självklart var handskakandet samt det välkända nickandet en sedervanlig gest från min sida. När visningen i en kontorslokal av det större slaget var ändad blev jag ett kollegieblock samt en stiftpenna med 0,7-stift rikare.

Efter denna vinst blev jag hänvisad till ett skrivbord där en dator tillhörande en stor wide screen-skärm och dessutom ett mindre tangentbord lämnade plats för stora skrivytor på. Här fick jag chans att utöva mina skills och det smattrades rätt rejält då undertecknad surfade runt på information om yrket som landskapsarkitekt.Detta snabba tryckandet på det vackra tangentbordet varade dock inte länge då det var dags för fikapaus och det nya projektet skulle gås igenom. Detta bestod av en total restaurering i området kring en plantskola med närliggande trädgårdsbutik.

Kaffekoppen var tom och det var dags för ytterligare hårt arbetande från min sida, det begav sig ut på nätet igen. Uppgiften om att leta reda på, i snitt, hur mycket alla de runt omkring mig tjänade för det jobb de genomförde gav mig ytterligare en uppmuntran inför framtida studier.

Mycket mer än så hann jag inte med för än den beställda maten från en cateringfirma anlände till Peter Myndes backe 12. Denna lunch var otroligt avancerad med en rad olika matverk med recept härstammande från, uppskattningsvis, Asien. Detta gjorde susen på en tom mage och en skoltrött andraårselev från gymnasiet. Även denna fridfulla matstund, på det lagom stora bordet med plats för alla anställda, ska det diskuteras det nya projektet lite närmare. Denna gång har de anställda skissad på lite grova förslag på vad som kan komma att framföras som ett slutgiltigt mål.

Så var det dags för den lilla tiden innan klockan var slagen 14 timmar efter midnatt då man var tillsagd att sluta för dagen. Även den tiden tillbringades framför min kära dator och nu blev man även tilldelad en hemuppgift. Denna innebar att kartlägga ens innergård med mått för att sedan kunna rita in det i deras program de arbetar med och då lära mig lite extra om vad arkitekter sysslar med.

Tiden gick fort och tiden var då inne att lämna Landskapslaget AB för denna dag och det begav sig till pendeln och samla alla intryck jag fångat under dagen. Det är i stort sett bara positiva sådana jag har att fundera över. De enda negativa tankarna kretsar kring hur det ska gå att studera till detta högavlönade jobb då man redan nu är trött att vistas bakom skolbänken.




Danne Andersson - laddningen inför helgens konserter ska snart visa sitt resultat...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0