080928 - I helvetet vill gud inte höra dig gråta

Det är inte alltid man orkar göra saker. Allt för ofta drabbas jag av en eländig huvudvärk vilken hindrar mig från en hel del. Tänka sig vad för lite sömn på fel tider kan göra.

Förmiddagen tillbringade jag dock på en ditills obesökt plats. Det kanske närmaste spåret av att feodalsamhället levt alldeles för länge finns ett par mil i nordöstlig riktning. Säga vad man vill om dess ideal men Tyresö slott är en häftig skapelse av gjorda av säkerligen en jävla massa hantverkare och vanliga arbetare. Historieböckerna väljer dock att nämna någon viss greve eller herre till byggnadens skapare. Alltid denna gudstanke. Gott var det i alla fall med den stora smörgåsen jag konsumerade strax därefter följt av en alldeles för stor äppelkaka med rinnig vaniljsås.

Apropå gud. Jag har läst att riksdagens lilla Jesus uttalat sig väldigt starkt om något i dagarna. Kristdemokraternas partiledare, Göran Hägglund, ska nämligen ha väldigt starka åsikter för att religiösa sjukhus är den bästa sorten. Vården borde alltså ha en religiös värdegrund. Att han vågar. Det framgick dock inte tydligt vilken sorts religion han menade. Uppenbart vore att han förespråkade den gud han tillber vareviga dag (och då syftar jag inte på Fredrik Reinfeldt.)

Tänk om vi skulle ha en vård utifrån kristna värderingar. Det innebär alltså sjukhus där inte alla människor är välkomna. Är du homosexuell sätter lasarettets lärjungar igång med omöjliga försök i att bota dig. Skulle du råka på att inte vara inskriven i sekten har du tur. Skålen innehållande dopvatten står alltid fylld i receptionen. Antar du inte detta steg är du förevigt portad och din brutna lårbenshals får du leva med livet ut i helvetet.

Rättvisa kommer inte från någon gud. Rättvisa kommer från annat håll. Rättvisa kommer från vänster.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Knutas!

Jävla genialiskt, som vanligt Danne.

Idioter som sitter i makten.. UUUh. Fyfan.

Vi ses i veckan!

Ha det, comrad.

2008-09-28 @ 23:10:00
Postat av: Buddha

Klockrent inlägg, riktigt snyggt skrivet.

2008-09-29 @ 18:40:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0