080916 - Vilse i Centralamerika

Nu var det klart. Alla världens länder har övats in och undertecknad kan numera placera ut allihopa i deras respektive geografiska område. En kunskap jag innehade vid ifjol vid förra tillfället. På förekommen anledning mattades dock minnet av efter några dagar. Vi elever ställs nu inför samma prov och jag lovar att jag om ett par veckor glömt bort skillnaden på Guatemala och Nicaragua.

Även matematik till hör den området av de så kallade temporära kunskaperna. Dessa ligger färskt i minnet när man råpluggar ett visst mönster utan att egentligen förstå vad det är man sysslar med. Kanske hade jag ett lite för stort självförtroende när jag valde att läsa vidare på den tredje nivån av det nämnda ämnet då bokstavsräkningen börjar gå överstyr. Vad ska jag använda matematiken till? Vad är meningen när jag inte kan använda det i det praktiska livet? Nuförtiden handlar det om kurvor, grafer och polynomer. Vad hände med äpplena och pärona?

Dessutom vill jag rikta ett stort tack till alla som fixade den högljudda demonstrationen framför våran riksdag, det gjorde ni bra!

Dan Andersson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0