081018 - Köpta begär

Tog mig idag upp till Haninges centrala köpcentrum i ett solklart höstväder för att hämta den redan betalda inträdet till kvällens konsert. Solen lyste på gula höstlöv som för tillfället täckte en stor del av den torra asfalten där jag gick. Utan glasögon mötte jag endast suddiga ting av mänskligt släkte på min väg.

Inne i den skyhöga värmen där butikerna har sin fria marknad genom en lika fri konkurrens flockades ännu flera gestalter. Genast sökte jag upp spelbutiken vilka äger rätten att trycka upp biljetter för sådana ändamål jag ska tillbringa kvällen med.

Tv-apparaterna visade springande hästar med sittande kuskar. Vid sidan om syns de senaste resultaten och de bästa respektive sämsta oddsen. Framför siffror och trav stod där en rörlig massa som sökte de allra smartaste dragen att satsa på denna lördag. Vilket djur har de bästa förutsättningarna för dagen. Vilken chaufför ser ut att kunna hantera piskan på ett ännu bättre sätt? Jag tycker inte om trav. Jag hatar det.

Jag har absolut ingenting emot hästar som de flesta killar innehar då de väljer att följa strömmen kring missgynnandet av de flesta tjejers intresse och åsikter. Däremot avskyr jag hur den så kallade sporten är upplagd. Den är skapad och uppförd kring sponsorer. Den är skapad av pengar.

Sport för mig är glädje, tradition och känsla. Sport borde inte få finnas till enbart för att stilla människors behov av att vinna eller förlora stora summor pengar. Då är det inte sport. Det är groteskt vidrigt och osmakligt i min mun. Säg den som besöker Solvalla med tanken att få sig en trevlig upplevelse med sina närmaste utan en medtagen tipsrad att kika på mellan loppen.

Iväg gick jag trots den långa kö av ivriga spelmänniskor som stod framför mig beredd att satsa sina livs besparingar i ett oförutsägbart lotteri.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Buddha

Nej nu tycker jag att du går för långt. Alla går faktiskt inte på Solvalla för pengarnas skull. Några av mina bästa barndomsminnen var när min morfar tog med mig till Solvalla och spelade på hästar, varken han eller jag brydde oss särskillt mycket om pengarna. Det var kul om man lyckades ta rätt (jag fick alltid välja). Men det var aldrig huvudsaken, huvudsaken var att ha kul (och äta så mycket violtabletter som möjligt).



däremot så har du ju delvis rätt, av personerna som spelar på hästar så är nog jag och min morfar en kraftig minoritet. Men å andra sidan, vilken sport är inte beroende av sponsorer vid det här laget?



Ta en sport som fotboll, de lever ju på sina sponsorer. Och de ohyggliga summor pengar som spelas och bettas vid fotbollsmatcher världen över är inte heller direkt underlägset travets. (även om varje travlopp i sig ger högre vinst)

2008-10-19 @ 03:05:59
Postat av: Danne

Okej. Hade ni gått dit om det inte fanns möjligheten att spela på hästarna? :P Visst kan det ligga en tradition att tippa hur det ska gå. Men som jag sa, det är ju ytterst få som går dit enbart för upplevelsen och för att se den häst de hejar på.



Javisst. I fotboll är allt pengar. Nästan allt. Publiken är inte på arenan för att se om de fått rätt i sin tipsrad, de är där för sitt favoritlag som de håller på - utan pengar i tankarna. Det är en annan kultur där supportrarna inte tänker på pengar.

2008-10-19 @ 11:51:09
URL: http://dannemanne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0