8 november - Bakåtsträvande husbygge

Det är en jävla massa sidor i böcker utan bilder som borde läsas omedelbums. Orken och lusten finns inte där utan istället blir det tid till att försöka fånga dagarna som de kommer. Mycket har därefter följt det andra i antalet nya utvecklade förmågor genom att leva efter en livsnjutande filosofi - skjut upp det.

I veckan lades det slutgiltiga beskedet om hur skolans betygssystem kommer att vara uppbyggt fram. Sex bokstäver. A. B. C. D. E. F. Dessutom ska den icke tillräckligt kompetenta eleven få bli ärade ett streck vilket ligger snäppet utanför skalan.

De fortfarande lika gamla moderaterna talar om en ny och modern politik. Regeringen har sedan de sorligt nog blivit tillgivna makten talat gott om att förnyelse är det absolut bästa sättet att få Sverige på fötter. Det håller jag fullständigt med om. Varför slösa tid på att sitta och hålla på uråldriga normer som numera kallas moral när vi har ett land att helt och hållet förnya? Synd är dock att de bara snackar snacket utan att gå gået. Vad har skolreformen med framtiden att göra då vi under hela förra seklet hade ett ganska precis exakt system?

Den tre våningar stegen var inte lång nog. Det behövdes ett stort hus istället. Den sex våningar höga skyskrapan har en enormt många, så kallade, sprillans nymodigheter vilka är förpassade till att locka fram viljan att lära hos alla barn.

Till de turligt födda ynglingarna har han givit varsinna enorma etagevåningar. I topp på sitt nya byggnadskomplex kan de skåda ut över en vid och öppen värld fylld av möjligheter. De höjdrädda får dock akta sig för att titta ut genom den glasklädda väggen för att slippa svindel.

Allra längst ner, under marknivå, i den lilla källaren, där råttor svälter, där bakterierna flödar och där hygienen är som värst ska de missanpassade helst befinna sig. Där ska de leva och där ska de dö.

När ska vi spränga huset? När ska vi låta alla barn få komma ner på marken för att kunna leka med varandra och ha roligt? När ska vi låta människor få lära för livet?

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Buddha

livsnjutande filosofi, tackar och välkommen till gänget :)



Fy fan vilken soppa de där betygen är.. -_-" det är bara av ren princip som det ska ändras vid varenda jävla regeringsskifte..



2008-11-08 @ 21:21:16
Postat av: Danne

Javisst, därför avskaffar vi skiten en gång för alla!

2008-11-08 @ 22:00:37
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Alex

Jag skulle hellre se en betygsstege med ÄNNU fler steg, typ 10, men jag tycker faktiskt att det här är något så ovanligt som ett bra förslag från regeringen angående skolpolitiken.



Föreställ dig den här situationen:

Du har VG, men vill ha MVG. Du sliter som ett djur hela terminen, men när terminen är slut säger läraren att du inte riktigt uppnått målen. Han ger dig VG+, men på pappret är du inte ett dugg bättre än latmasken som var nöjd med sitt VG och gick på halvfart genom sista terminen.



Föreställ dig sen den här situationen:

Du har C men vill ha A. Du sliter som ett djur hela terminen, men när terminen är slut säger läraren att du inte riktigt uppnått målen för ett A, däremot har du klart uppnått målen för ett B. I båda fallen har du misslyckats med ditt mål, men i fall 2 har du åtminstone gjort en märkbar förbättring.



Det där med strecket förstår jag dock inte riktigt. Men jag antar att jorden skulle kollapsa under sin egen orimlighet om Jan Björklund kom med ett förslag som var fullkomligt rationellt.

2008-11-08 @ 23:43:35
URL: http://alexanderjk.blogg.se/
Postat av: Danne

Föreställ dig den här situationen:

Hur fan ska elever känna sig som ligger i botten av en tiogradig skala må som människa?



Så här är det, kort och gott, orkar inte skriva någon längre utläggning:

- Betyg gynnar avlade kunniga.

- Flera betygsteg gynnar avlade kunniga.



Precis som du beskriver det tänkte jag oxå när jag var på toppen av min förmåga på mellanstadiet. Varför ska jag dela samma betyg som någon vilken legat på halvfart? Det är bara total egoism. Det handlar enbart om egoism.



Skolan ska inte vara någon plats att tävla och klättra mot varandra. Skolan ska inte vara någon plats där andra värderas mer än de andra.

2008-11-09 @ 00:06:42
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Alex

Jag vet inte hur det var för dig, men i min grundskola var det i princip omöjligt att få IG, så länge man inte skolkade regelbundet. Så om man låg i botten av en sådan tiogradig skala är risken nog ganska stor att det var ens eget fel. Lite eget ansvarstagande måste man kunna kräva av eleverna.



Egentligen tjänar alla på en flergradig betygskala, eftersom alla har större chans att göra framsteg. Risken är så klart väldigt stor att det blir mer tävlan, vilket egentligen inte hör hemma i skolan, men då måste man fråga sig varifrån detta tävlingsbegär egentligen kommer - om det är en produkt av press från skolan och samhället eller om det bara finns i elevernas huvuden.



Det vore intressant om du kunde skriva ett inlägg om vad du ser som alterntiv till betyg, och vad du menar med att betyg gynnar "avlade kunniga". Jag antar att du menar barn till välutbildade föräldrar, och jag tror, tyvärr, att de alltid kommer ha en viss fördel oavsett vad man gör åt det.



Om du redan skrivit ett sånt inlägg får du gärna visa mig det. Kommer inte ihåg allt du skrivit om skolan :P

2008-11-09 @ 00:30:19
URL: http://alexanderjk.blogg.se/
Postat av: Danne

Att tävla och vara ego ligger i de flestas huvuden. Det är därför inget som är värt att väcka till liv med hjälp av samhället och skolan!



Ja, jag menar dels sådana som är födda av adlig ätt men även de som av någon anledning har en medfödd talang av att lära sig saker och ting lätt. Visst kommer de alltid ha fördel men måste vi underlätta det för dem genom att tillfredsställa dem mer? Min åsikt är att lägga krutet på de som inte har haft turen i livet.



Jag vill ha muntliga konversationer i form av bättre och mera utförligare utvecklingssamtal. Allt för att kunna kommunicera bättre mellan lärare och elev. Läraren måste skapa en relation till eleven - inte ha eleven som sin slav. Vid sådana möten borde även föräldrarna medverka.

- Föräldrar får då bättre uppfattning om skolan och sin elev.

- Eleven får då mer uppskattning och uppmuntran istället för att få ett brev hem där det står att eleven misskött sig osv.



Jag vill att man ska kunna prata med varandra och hjälpa varandra konstruktivt istället för att stjälpa den andra genom enbart att trampa på den.



Mer om just detta lär jag skriva någon gång framöver.

2008-11-09 @ 00:52:55
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Felix

Jag håller, såklart, helt med Dan. Oroa dig, Alex, jag ska inte vara den som hoppar på dig, jag säger bara att jag håller med Dan.

Utveklingssamtal fruktade jag genom hela högstadiet, just för att mina föräldrar fick reda på hur det var.

Hela lågstadiet hade jag tagit skolan väldigt oseriöst, jag hade slarvat med skolarbeten och hånat lärare. Det var inte föränn i årskurs åtta som jag ryckte upp mig från G i princip alla ämnen till 14 VG och 2 MVG. Det var i början av åttan vi hade vårat utvecklingssamtal, och att införa fler betygsgrader skulle absolut inte gjort saken lättare. Jag hade tur och alla delar inte min tur. Därför ska vi ABSOLUT INTE införa större och flera betygsskillnader.

Tack, Dan, för ännu ett inlägg.

Postat av: Buddha

Oj, förväntade mig inte det var så känsligt vilken betygsform det var..



Men ni har ju bra argument båda två (själv är jag lyckligt ointresserad). men fattar inte Dans:



"men även de som av någon anledning har en medfödd talang av att lära sig saker och ting lätt."



Jag känner mig oerhört träffad, har det ganska lätt för mig i skolan. Varför skulle det vara något dåligt med att de som lyckats lära sig mest får högst betyg?

Varför ska jag straffas för att jag inte behöver plugga lika mycket som alla andra?



Kan man inte bara glädjas åt han/henne om någon lyckats fått bra betyg istället?



Peace

2008-11-09 @ 02:20:41
Postat av: Alex

Jag tror att en stor del av ens åsikter om skolan formar sig efter ens egna upplevelser av den. En stor anledning till att jag vill ha betyg är för att jag själv är en person som behöver ett konkret mål att sträva mot. Jag sög i skolan innan vi började få betyg och blev betydligt bättre efter det. Det funkar inte som argument över huvud taget i en "riktig" debatt men det är det jag går efter.



Ett argument mot fler betyg som jag definitivt kan hålla med om är att lärarna är för dåliga på att sätta dem. Jag skulle kunna skriva en uppsats om alla fall i min grundskola och gymnasium där lärarna låter oviktiga saker som t.ex elevens personlighet styra betygen i stor utsträckning. För att inte tala om att ett MVG för en lärare kan vara VG eller till och med G för en annan..

2008-11-09 @ 02:29:52
URL: http://alexanderjk.blogg.se/
Postat av: Danne

Alex

Javisst, min upplevelse heter så här: Lågstadiet var den roligaste perioden av dem alla, mycket hade att göra med den lusten jag hade att lära pga noll krav från andra. Meeeen.... På mellanstadiet började prov och betyg göra sig hörda hos oss intet ont anade elever. Därmed försvann viljan och glöden som tidigare fanns och plugget lades sist i prioriteringslistan. Vad som hände på högstadiet behöver jag inte gå in på, steget förvärrades enormt mycket åt fel håll.



Jorå, betyg skiljer sig enormt från Kiruna till Malmö. Därför ska vi skita i skiten helt och hållet :)



Buddha och Alex:

Grunden till varför jag är emot betyg överhuvudtaget handlar just om att det enbart är ett sätt att få fram eliten. Den lilla skara som har en medfödd förmåga eller ett par välpröjsade föräldrar. Så är det.



Därmed är jag emot att införa fler steg ty så här är fallet: Det kommer ALLTID att finnas elever som inte har förmågan att klättra. Det kommer ALLTID finnas de som kommer ligga på den nedersta delen. Varför göra deras särställning sämre genom att försämra det för de som har det allra svårast?



Varför måste alltid "duktiga" elever ha bevis utifrån? Varför kan inte alla bara vara glada över att de kan någonting och vara stolta över det? Varför ödsla energi genom att tycka sig vara dåliga när de ligger på samma betyg för någon med något sämre vilja av att lära. Varför vara så in i helvetes egoistiska? Det handlar om att ha roligt - Har man roligt mår man bra.



Jag vill inte att skolan ska vara ett ställe där man ska kunna klättra. Skolan ska vara roligt och det är då man lär sig bäst och det har man med sig hela livet.

2008-11-09 @ 11:46:40
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: Buddha

Vaddå egoistiska!?! Om det är någon som är egoistisk så är det väl eleven som inte nådde upp till det högre betyget men inte kan glädjas åt den som lyckats kämpa sig till ett högre betyg!



Jag håller inte med dig det där med välpröjsade föräldrar, möjligen så kan jag hålla med på att de som har välutbildade föräldrar får det lättare eftersom föräldrarna då har lättare att förklara. Men som sagt whatever..





I vilket fall, välkommen till univeritetet. Där får du en tenta, antingen klarar du den och får den avbockad eller så misslyckas du och få göra om.



Är det ett sådant betygssystem du menar?

2008-11-09 @ 21:55:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0