080826 - Inget annat än en domarskandal

Publikskandal?
Nej.

Derbyskandal?
Nja.

Domarskandal?
Ja.

Återigen hittade våra tidningar något att överdrivet yttra sig om.

Derbymötet mellan rivalerna AIK och Hammarby igår lämnade efter sig en viss bitter eftersmak för undertecknad och många andra. Visst fick mitt lag till en turlig kvittering i slutminuterna. Ett mål som gjordes av ingen mindre än våran egen kapten. Hans första på 11 säsonger. Maxat.

Men vad hände strax innan målet?

Klockan hade tickat fram till 84 minuter när gnagets Saihou Jagne faller då han springer bakom bajens José Monteiro. TIll följd av den uppenbara filmningen av den förstnämnda blir den senare tilldelad en varning. Dessutom skedde detta innanför straffområdet. Straff.

Domare Martin Hansson är tvärsäker.

Mycket riktigt sätter de straffen och AIK gick med all säkerhet mot en seger. Det blev dock inte så. På södra läktaren hoppade Hammarbys fans upp och ner av sin ursinnighet och förtvivlan.

En raket kastas in på planen.

För andra gången.

Domare Martin Hansson är lika tvärsäker då han avbryter matchen och spelarna sticker in i deras omklädningsrum.

Vad som hände efteråt är redan berättat i texten ovan. Men vad hände efter de 90 minuter som matchen pågick? Vad skrevs det om? På vilka låg fokuset? Vilka fick bära skulden? Hammarby och deras publik.

Jag förnekar inte att det på ett sätt var onödigt att kasta in en livsfarlig fyverkeripjäs intill motståndarlagets målvakt. Det hade kunnat sluta riktigt illa. Jag står dock helt klart bakom fansens ilska som sattes igång vid den felaktigt dömda straffen. Jag hade agerat lika ilsket men stått över den praktiska förstörelsen och de livsfarliga metoderna.

Hur i helvete kan man kasta skit på en publik som protesterar? Hur i helvete kan man tycka att de är idioter som reagerar mot något som är fel? Varför fattas det kompetens, brist på kunskap och erfarenhet bland någon som är enväldig?

Jag ska tala klarspråk.

Felet låg hos domaren.

Ingen annan.

Ord finns inte att beskriva den ignoranta stilen alla har till att publiken gjorde fel och ingen annan. Varenda jävel kunde på reprisen se att det inte var något snack om saken. Det var ingen straff. AIK hade inte behövt ta ledningen. Fansen hade inte behövt löpa amok.

Det är skrämmande och det gör mig nästan mörkrädd att Svenska Fotbollsförbundet inte ser vad som egentligen hände. Felet ligger hos dem själva. Felet ligger i deras sätt att handla i svåra domslut. Ta ishockey som exempel. Där har de upsatta kameror intill målburarna för att se huruvida pucken var över mållinjen eller inte. Genom en bildskärm strax vid sidan av rinken kan domaren enkelt titta på sekvensen ännu en gång och därefter döma rätt.

VARFÖR INTE TA EFTER DETTA?

Istället för poängavdrag eller jättelika böter borde Svenska Fotbollsförbundet fixa till sin kunskap om saker och ting. Vare sig det blir uppsatta fiskenät eller rent utav plexiglas framför läktarna kan inte bli något annat än fel.

Inget av det som hände på södra läktaren hade behövt hända om domaren sett situationen en gång till. Domaren har en otrolig makt över en match. En makt som aldrig går att överklagas. Varför? Varför i helvete ska en person med en viss utbildning automatiskt ska kunna mer än åskådarna på plats eller de hemma i sofforna? Han är ju för fan inte allsmäktig!

Precis som i vanliga livet borde ingen ha ensamrätt på att bestämma hur saker och ting ska gå. När beslut är felaktiga tar folk illa upp. Det är förståeligt!

Lägg fokus på vad som orsakade det tumult som utspelade sig!

Lägg fokus på den bristande domarinsatsen!

PS. Åt helvete med allt snack som många använder sig av i flertalet sportkrönikor på våra värdelösa kvällstidningar. Var inte så jävla konservativa i era tankar. Detta är inte en fråga om moral. Detta är en fråga om rättvisa. DS.



Danne Andersson - jag hatar orättvisor

Kommentarer
Postat av: yasmine

eller hur!:)

2008-08-26 @ 21:22:43
URL: http://sveaochjag.blogg.se/
Postat av: Ester

svar: Visst, människor ser på saker på olika sätt, men jag tror att det finns en större djupare mening i att vi är sökande som människor. Att vi söker efter något. Därför, likt att det går att mätta vår törstnad med vatten, vår hunger med mat, materiella behov med saker, osv., så tror jag även att det går att mätta sanningstörsten. Annars, varför skulle vi söka sanningen? Därför tror jag att sanningen är densamme/detsamma - och eftersom jag är troende, vågar jag även koppla ihop det med Gud.



Jag är inte överdrivet insatt i det här, men jag ska försöka sätta in mig lite i det. Grymt intressant.



Vet inte om jag svarade på vad jag tyckte om dina frågor, ställ dem igen i såna fall.

2008-09-01 @ 19:50:44
URL: http://metrobloggen.se/ester
Postat av: Ester

Sanningen kan tyckas abstrakt om man inte har hittat den, men om man undersöker det noga så tror jag det blir mer och mer konkret. Visst kan man tro att man kommer fram till en "sanning" som senare inte alls stämmer - i såna fall får man börja om. För jag tror bara att det finns ett svar.



svar = sanning - i detta sammanhang.

2008-09-01 @ 21:18:07
URL: http://metrobloggen.se/ester

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0