7 januari - Ständigt dessa galor

Först ut 2009.

Jag tillbringade för en gångs skull kvällen framför televisionen. Tjugo minuter med nyhetsreportage räckte dock inte för att stilla saknaden av värdelös underhållning. Det blev en ytterligare timma framför burken. För att se vadå?

Jag älskar musik. Därmed allt som har med ämnet att göra. Därmed gillar jag allt utom Grammisgalan. En i raden av alla galor som dyker upp då det nya året slagit rot. Vad har den att säga?

En macka blev två mackor som senare varvades av med föregående års saffranskryddade bakverk framför en kavalkad av flams och trams. Berusade artister i unisona tacktal beter sig så pass distanserat likt pristagarna på Guldbaggegalan gör i nyktert tillstånd.

En jävligt dryg timma, med på tok för många reklamavbrott, senare reste jag mig ifrån mitt högsäte. De mest överskattade hårdrockarna bekräftade nämligen sitt patent på priset för "bästa hårdrock".

När ska In Flames och övriga nominerade bojkotta tillställningen? Sorgligt nog lär det inte hända. Hårdrocken kommer förvisso överleva snäppet bättre utan förutsägbara pristagare. De övriga artisterna, som enbart bygger upp sin musik till pengarnas makt, behöver dock sådana här fester. Mer möjligt vore om Sveriges största kanaler slutade sända det.

Den alternativa nobelmiddagen. Precis som allt annat är detta inget annat än ett jippo för den redan frälsta eliten, de närmast sörjande och en hungrig tittarskara. En publik som efter mellandagarna suktar efter fler godsaker att gotta sig i. Tyvärr uteblir den efterlängtade sötman när TV4 väljer att visa skit i rutan.

Se nu till att ha bästa möjliga fortsättning på det här året så kommer jag, om några dagar, bjuda på en heltäckande krönika om vad som egentligen försegick i Dan Anderssons liv år 2008.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: pelle

Men vet ju att så fort Håkan, Kent eller Anna Ternheim är nominerad vilka som kommer ta hem priset. Speciellt det där med Kent. Ganska tråkig TV då faktiskt.

2009-01-08 @ 16:37:08
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Alex

Jag trodde att jag hade sett för mycket för att bry mig om skiten, men jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag såg att Markus Krunegård var nominerad i så många kategorier...jag såg honom som förband till Lars Winnerbäck och han måste vara Sveriges sämsta artist. Du skulle kunna ta en helt slumpvald person från gatan och ställa honom på scenen, och chansen är stor att han skulle göra bättre musik än Markus Krunegård.

2009-01-08 @ 18:08:32
URL: http://alexanderjk.blogg.se/
Postat av: Danne

Pelle: Jodå. Bortsett från faktumet att Kent inte tog hem något pris detta år stämmer det ;)



Alex: Om han är dålig eller ej vet jag inte, men visst är det uppenbart att det ligger pengar bakom nomineringarna. Säkert ett gäng skivbolagsnissar som väljer ut alternativen.

2009-01-08 @ 18:23:25
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: erik i klassen

med tanke på att det är näst intill omöjligt att kunna leva på musik i Sverige så tycker jag att artisterna ska ha en sån här gala, då dem får chansen att synas lite och göra reklam för sig själva.

2009-01-08 @ 18:38:10
Postat av: Danne

Erik: Visst kan Håkan Hellström, Lars Winnerbäck, Kent, Robyn, In Flames, Björn Ulvaeus & Benny Andersson mfl leva på sin musik. Det har dock de mindre och nyare banden/artisterna svårt att göra, men tyvärr är det inte dessa som uppmuntras.



Dessutom syns alla dessa lirare inom den pop-orienterade branschen i media hela tiden, så mycket att man undrar om deras skivbolag sponsrar blaskorna de medverkar i. Nöjeskrönikörer skriver gärna meterlånga artikler i gemensam kör då de hyllar Håkan Hellströms trånga kostym eller Robyns nya rymdskepp till kläder.



Vad jag vill få ut är: att det blir en slags inflation i giganternas framgångar även utan galor som denna. Varför lägga två lager smör på en redan god macka liksom?



Dessutom har jag alltid varit emot gästernas alkoholkonsumtion som de glatt visar upp och pratar gott om i direktsänd tv. Känns... omoget och barnsligt på något sätt. Vill artister ha fest och gratis dricka får de gärna ha det men gärna inte inför svenska folket, tycker jag ;)

2009-01-08 @ 19:10:27
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: suse

jag tycker att det är sjukt att tävla i musik över huvud taget! det fungerar inte, det blir egentligen bara ett mått på den som är mest kommersiell.

& anledningen till att det i grunden inte fungerar är att alla har olika smak. det finns inget mått på den som gör bäst musik, bara på den man själv tycker om mest. Det gör det också fel att klaga på artister & säga att de gör dålig musik endast för att man själv inte tycker om det! jag är lika dålig på det själv som vissa andra som lämnat kommentarer här.. men det är värt att komma ihåg!



& mycket kan man säga om markus krunegård, men dålig musik gör han inte. han står bakom ett (enligt mig) av de bästa banden i sverige (laakso) och han fyller lika många musikälskare med öronorgasmer som ett och annat metal-band. sådetså.

2009-01-09 @ 16:29:19
Postat av: Cleeve

Haha kollade några minuter då och då av den galan, fan det löjligaste jag sett.

1) Adam asshole och Gry forsell är programledare. (sämsta programmledarna jag vet, dessutom otroligt avskyvärda.)

2) EMD sjöng nån låt tillsammans som var så fruktasnvärd att farsan var tvungen att kasta sig efter kontrollen för att byta kanal.

3) Vinnarna av årets låt blev: EMD. HAHAHAH vilket skämt! Av alla jävla låtar som gjorts det året!!!



Ja man kan ju inte annat än skratta åt skiten (Och hundera över vilka idioter det är som sitter i juryn)

2009-01-09 @ 19:45:54
Postat av: Danne

Suse: Jag är helt och hållet med dig. Musik är inget tävlingsredskap. Punkt.



Det finns ingen bra eller dålig musik - bara olika sätt att lyssna på :)



Jag känner ju inte till mer än Krunegårds kioskvältare, "Jag är en vampyr", och kan inte säga något heltäckande om den liraren. Men jag tycker faktiskt att ingen musik är direkt dålig så han borde vara bra :)



Cleeve: Säga vad man vill om programledarna :P tycker att de inte riktigt passar in i den flummiga stämningen som det alltid är på grammisgalan. Å andra sidan, vilka nyktra människor passar in i ett sånt program utan att verka annorlunda...



Jo, Sorgligt nog var det enbart pop-dängor att välja mellan. Tur är väl det egentligen, om man säger så :P



Som sagt, det går inte att tävla i musik :) Det är fakta :D

2009-01-09 @ 22:15:02
URL: http://dannemanne.blogg.se/
Postat av: erik i klassen

Ja Kent, Lars Winnerbäck och Håkan Hellström är ju dom få som lyckats, under vår uppväxt då nerladdningen kom, på något vänster kunna leva på sin musik. Men jag syftade mer på Timbuktu, snook eller andra, vad man nu ska kalla dom.. låginkomst artister? haha. i alla fall så är det åt dom mindre banden som galorna borde dedikeras!

2009-01-10 @ 15:34:20
Postat av: Cleeve

men jo det finns visst dålig musik :/ dansbandsmusik!!! innehållslösa texter, sliskig sång och allt låter likadant. värdelöst!

2009-01-11 @ 13:16:49
Postat av: Danne

Cleeve: Tycker du ja :)

2009-01-11 @ 13:25:01
URL: http://dannemanne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0