29 oktober - Gamla rävar dog för länge sedan

Dag efter dag. Gång på gång dyker det upp en jävla text i spalterna. Var får den där jäveln sin luft ifrån när han knappast pallar lyfta en arm i luften då det vankas diskussion i skolan? Hur kan en knäpptyst och lågmäld elev bakom sitt ritande på skolbänken ha något vettigt att säga? Ett muntligt skildrat hat mot allt ont förmår inte undertecknad, men att skriva ilsket om högeroffer på en abstrakt internetsida som dagligen bara läses av tio till tjugo pers går alldeles utmärkt.

Dan. Danne. Danneman. Dannemanne. Dannemannen. Kommunist. Det sägs att ett kärt barn blir tilltalad på många olika sätt. Antingen tillhör inte jag denna skrala skara alternativt behöver det inte råda någon speciell variation på etiketterna för att ansöka om medlemsskap till sällskapet av de omtyckta ynglingarna. Sambandet är uppenbart men förlorar sin innebörd vid sin avrundning. Varför?

Tots att jag föredrar den andra nivån av nämnda benämningar på mig själv måste jag säga att den sista epitetförklaringen må tillhöra ett av mina käraste småttingar. Tack. Så länge folk vet att ideologin inte har ett skit med gamla idioter så som Stalin eller Mao att göra är det okej. Antalet innehavande av den kunskapen hos vanligt folk må dock inte överskrida mer än en promille tack vare människors brist av att kunna tänka själva.

Att undvika det är fullkomligen omöjligt då jag vill införa världsomfattande rättvisa och opartiska lärare så fort en borgerlig regering satt sig alldeles för skönt samtidigt då undervisningarna i skolorna går ut på att jämställa röda tankar med Hitlers fatala fiasko. Den icke inlästa lägger ihop sina inmatade tal i deras tomma huvuden och finner därefter att jag borde vara en dyrkare av Sovjetunionens helvetiska system.

Jag tillber inte diktatur varje söndag. Jag avgudar inte massavrättningar på människor. Jag tror inte på någon överhet. Jag tycker däremot att ett samhälle vilket är byggt på en klassindelning inte behöver existera i all evighet enbart för att kapitalkramande amerikaner lade beslag på jordklotet genom att förlägga snabbmatsrestauranger världen över.

Det var snart ett par decennium sedan ryssen började käka millimetertunna köttlappar omgivna av valfritt och omsorgsfullt applicerat pålägg mellan ett par lummiga och brödliknande pappersark. När är det dags att fixa ordning skiten på riktigt? Inget äckligt bör vara för evigt.

Kommunist eller ej. Jag tror på en jämn och rättvis fördelad värld där alla ska få möjligheten att må bra utan att ge monarker förlängd livslängd eller vrålrika skattesmitare alldels för mycket att säga till om.

Tack för mig.

Dan Andersson

Kommentarer
Postat av: Anonym

"Antalet innehavande av den kunskapen hos vanligt folk må dock inte överskrida mer än en promille tack vare människors brist av att kunna tänka själva."



Jag kunde aldrig ha sagt det bättre själv.

Tack ännu en gång, Dan.

2008-10-29 @ 21:12:32
Postat av: Johanna

Då tillhör jag den promillen.

2008-12-03 @ 21:37:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0