080815 - Cancer

Orkar jag ett par kilo till?

Jodå.

Ett halvt set fungerar innan axlarna säger ifrån.

Fan.

Med två kilo mindre klarar jag övningen fullt ut.

Repetitionerna avbryts än en gång.

Vad är det för ljud?

Det stereon från den centrala receptionen spelar råkar på att vara Sonic Syndicates allra första kioskvältare "Jailbreak". Låten piggnar till en trött och sliten person som jag och det är med goda minnen jag fortsätter lyssna på ljudet ur högtalarna.

För två år sedan satt jag i min familjs dåvarande och tillfälliga radhusboende i en stad mitt i Småland. Med nyindraget bredband utforskade jag det skafferi av musik och fri musik som fanns tillgängligt för fri nedladdning. På en sprillans ny dator med grymt snabb internetuppkoppling tog jag del av flertalet icke-namnkunniga band. Däribland de då okända Sonic Syndicate.

Ett okänt band vilket enbart innehöll medlemmar från tonåren. Rutinen lyste med sin frånvaro. Lukten av ett nytt framtidslöfte fanns dock där.

Låten hette "Jailbreak" och fanns att ladda hem alldeles gratis på deras då amatörigt fula hemsida. Mediafilen spreds friskt runt av mig till mina kontakter via msn och i sin tur förökade den sig till ett oanat antal.

Bandets karriär tog fart då de fick skivkontrakt av jättarna på Nuclear Blast strax efter deras okända skivsläpp innehållande redan nämnda låt. De har åkt världen runt. De har agerat förband åt betydligt större akter. De har blivit kända hos gemene man. På ett eller annat sätt.

Två år senare sitter jag på ett gym.

Bland monotona och instrumentala elektroniska takter.

Mullrande och nedstämt gitarriff.

"...and when two rivers run together they can never be distinct again..."

Det är fascinerande.

Det är intressant.

Det är spännande med fildelning. Företeelsen har fått mycket kritik från undertecknad. Det är dock fantastiskt hur många band som pga av den nya tekniken blivit sedda. Genom fildelning syns flera. Det är rättvist.

19 september släpps deras tredje fullängdare. Jag kan bara säga: Grattis!
http://www.mngmusic.net/sonicsyndicate/agenda2.php



☆ Danne Andersson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0