28 oktober 2007 - Ormar och pilar i Globen

        image57
 Fotnot: varför var det inte fri ståplats på golvet när 100 % av de dyrt betalande besökarna stod upp under hela spelningen?


Det var en gång då sommaren sist låg tät över vårat land. Under en sådan sommardag vistades undertecknad i en by i mörkaste skogarna på gränsen mellan Västmanland och Dalarna. Skivan, "Snakes & Arrows", rullade i cd-spelaren på platsen och den lyssningen satte spåren till varför jag nyss varit på Globen och sett Rush spela.


Något som kom att bli omdiskuterat efter vistelsen i kupolen var de knepiga grannarna på våra högra och vänstra sidor. Vi var överens om att bror drog nitlotten då människan på hans högra sida avfyrade en outhärdlig andedräkt med jämna mellanrum under spelningen, varpå vi båda greps av en välvilja att befinna oss på annat ställe innan bomben släpptes. Två platser till vänster satt jag och fick då stå ut med herrarna kavaj med en delad svada samt ett återfött tonårsflams. Dessa snackade med varandra oavbrutet från början till slut, då de inte tystnade och lyssnade på vad som förmodligen var deras favoritlåtar.


Till skillnad från tidigare konserter man besökt har man kunnat 95 procent av låtarnas texter. Denna gång har jag endast hört deras senaste skiva, som de i och för sig drog av halva låtlistan på, och ett par klassiker. Det bästa som kunde hända i låtväg då jag var som mest kunnig på första delen av det nyaste alstret. Dock var jag inte insatt i texterna på merparten av låtarna vilket fick min roll ändrad på en sådan här tillställning. Lite ovant att sitta still och lyssna på allt ljud som kom ifrån de gigantiska högtalarna. Trion behärskade deras instrument med råge och en rad olika solon avverkades nerifrån den öppna scenen. Till skillnad från samtliga solon på trummor jag sett tidigare var detta något att verkligen lyssna på och uppskatta.


En bra spelning och jag är nu en erfarenhet rikare vad det gäller sitta-och-titta-på-konserter. Kanske är det på sin tid att man ska ta och kunna bandets hits och den nya skivan utan problem. Detta för att vara med i konserten på ett mera uppskattat sätt från mig själv. Att tillägga är upptäckten av de många bra låtar jag måste kolla upp inom kort.


Hur gick det för våra stolsgrannar då? Mannen som förmodligen förtärt sju burkar tonfisk satt kvar under hela spelningen medan herrarna kavaj snackade sig vidare till ett annat stolspar på annat ställe i arenan.



Danne Andersson - det är dags för höstens alltid lika välförtjänta lov...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0